Nieuwe collega's
... vinden via je professionals
- Je hebt te weinig mensen en traditionele recruitment werkt niet goed genoeg;
- Hoge(re) kwaliteit kandidaten;
- Werkt snel en goedkoop;
- Eigen medewerkers worden ook trotser op organisatie;
- We redden het op dit moment gewoon niet met traditionele recruiters.
- Recruitment via mijn professionals komt niet goed van de grond
- Ik vertel het zo vaak, maar er gebeurt niets
- We hebben een flinke bonus ingesteld, en toch beweegt er vrijwel niemand.
Referral recruitment programma, wat is dat?
Als bonussen niet werken...
Driestappenplan
-
Trots op de organsatie?
Een enkeling daargelaten gaan mensen pas reclame maken voor hun eigen organisatie als ze er trots op zijn. En de ervaring leert dat veel mensen dat niet meer zo goed onder woorden kunnen brengen. Wij vragen in groepen die we hiermee begeleiden waarom ze hun eigen organsatie mooi vinden. En of ze daar eens wat voorbeelden van willen geven. En dan blijkt (soms tot verrassing van de managers) dat heel veel mensen behoorlijk trots zijn op hun organisatie, als ze maar eenmaal naar voorbeelden gaan zoeken. Overigens is het ook prima om expliciet te maken waar je niet trots op bent / waarom je beter niet hier zou kunnen solliciteren. -
Samen een longlist maken
Vervolgens is de vraag: wie uit jouw netwerk, zou dan een potentiele kandidaat zijn. Ook hier is begeleiding van belang. Als een manager samen met een professional gaat zitten en het netwerk doorneemt, komt je vaak makkelijk tot een longlist. Als je het zonder begeleiding doet, komt het er vaak niet van. -
Van longlist naar shortlist, en actie nemen.
Van de longlist maak je vervolgens een shortlist, want niet iedereen op de longlist zal, in elk geval op dit moment, een goede keus zijn. Bedenk hoe je per naam actie neemt. Wie doet wat? Gaat de professional vragen of de kandidaat wil solliciteren? Of kun je hem beter uitnodigen voor een kennisevent? En dan nog een ding niet vergeten in het verder proces: de terugkoppeling naar de professional...
Dit artikel is geschreven door Maarten van Os en Jan Willem van den Brink van Dreamfactory. Het is een voorproefje van het boek Collega gezocht dat eind 2016 verschijnt. Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs. Meer weten over het onderwerp of hoe we jouw organisatie hiermee kunnen helpen? This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. of bel met Dreamfactory.
- naar www.dreamfactory.nl
- naar www.opdrachtgevergezocht.nl - de website bij het boek Opdrachtgever gezocht - acquireren als onderdeel van je werk
- naar www.opdrachtgevertevreden.nl - de website bij het boek Opdrachtgever tevreden - van inhoudelijk expert naar adviserend partner
- en binnenkort: www.collegagezocht.nl - de website bij het boek Collega gezocht - Recruitment als onderdeel van je werk