Nuchter en prakisch boek over collega's vinden.

 

bestellen

Meer plezier ...

... en effect halen uit je Oefen en intervisiegroep

Bij bijna alle groepen die we begeleiden maakt een Oefen en intervisiegroep onderdeel uit van het programma. Dat komt omdat je met oefenen en intervisie de theorie zo lekker direct aan de praktijk kunt koppelen. En het werkt voor veel professionals stimulerend als ze met collega's kunnen sparren over wat wel en niet goed werkt in de praktijk bij het vinden en tevreden houden van opdrachtgevers.

De kracht van intervisie, is dat het vrij is in te vullen. De bijbehorende valkuil is dat er structuur ontbreekt en we vrolijk de tijd volpraten, terwijl er achteraf meer in had gezeten. Daarom een aantal tips om meer uit je intervisie te halen.

Doelen en agenda

Bepaal eerst de doelen. Gaat het vooral om het in praktijk brengen van wat je leert in een training? Dan zijn de belangrijkste agendapunten het uitwisselen van praktijkervaring, oefenen en cases bespreken. Is de bedoeling bijvoorbeeld om commercie als onderdeel van je werk te integreren, dan is het ook zinvol om successen te delen, en samen daadwerkelijk aan de slag te gaan. Wil je het commerciële proces besturen? Ook zeer zinvol. Formeel is dat geen intervisie, maar veel organisaties waar wij werken combineren intervisiesessies met het managen van commerciële acties.

Wij werken veel met groepen professionals die een klein deel van hun tijd ook bezig willen zijn met commercie. De agenda hierna is op die doelgroep afgestemd. Uiteraard kun je agendapunten schrappen of toevoegen als die voor jou meer relevant zijn.

Agenda Oefen en intervisiegroep

  • Hoe is 't afgelopen tijd gegaan? Successen delen.
  • In de actie: direct 10-15 minuten oefenen met een onderwerp uit de training. Niet praten over, maar doen.
  • Wie wil deze keer iets inbrengen? Inventariseren van cases die mensen inbrengen. (max 5 min.)
  • Cases bespreken (let op de tijd, max 20 min per case, minder mag ook)

Als je naast intervisie ook commerciele acties wilt stimuleren, zijn zinvolle agedanpunten:

  • Pomodoro: 20 minuten actie nemen samen.
  • Help elkaar met 3xC:
    - Choose: welke acties ga ik komende tijd doen? Wat is zinvol en geeft energie?
    - Coach: vraag tips bij acties waar nodig
    - Check: help elkaar met de stok achter de deur voor de mensen die daarom vragen.
  • Eventueel: wat kunnen we doen om de aandacht voor commercie / zaai-acties hoog te houden in ons team.

Tips bij intervisie

  • Zorg voor een technisch (niet hiërarchisch) voorzitter die de logistiek en agenda regelt.
  • Bij onze trajecten geeft de trainer vaak een aantal oefeningen op. Daarnaast brengt de groep onderwerpen in. Verzamel in een sessie eerst de onderwerpen, zet ze op een rijtje, en bepaal dan met welke je gaat starten.
  • Het helpt als je zelf vooraf nadenkt over wat je uit deze intervisie wilt halen. Wat wil je leren of inbrengen? Vaak is hier in de auto onderweg naar de intervisie over nadenken al voldoende om veel meer uit de intervisie te halen.
  • Plan intervisie  ruim vooruit. Als je elke keer op de intervisie de volgende keer plant is de kans groot dat er iemand niet is, of dat je in tijdnood komt. Als je een jaar vooruit plant, en het blijkt dat je ermee wilt stoppen, is uit de agenda halen natuurlijk eenvoudig.
  • Zeker bij professionals die veel uitpandig zijn, is de neiging groot om lang te blijven “bijpraten”. Daar kan zo een uur aan opgaan, en het is ook nog eens gezellig, leuk en zinvol. Maar geen intervisie, dus vaak laat het na een paar keer toch een onbevredigd gevoel achter, vooral bij de daadkrachtige types. Baken daarom de tijd af voor “socialising” (bv alleen bij de pizza)
  • Als je commerciële intervisie hebt: Waarschijnlijk heb je al ervaren hoe goed het werkt om als team aan de slag te gaan. Allemaal even 20 minuten acties uit de zaailijst opvolgen, vooral bellen, is heerlijk om samen te doen. Vaak zitten veel mensen aan te hikken tegen dit soort acties, en de groepssfeer zorgt voor allemaal even doen. Je hebt tijd, je zit in de goede stand, en je kunt na 20 minuten direct successen vieren.
  • Zorg voor afwisseling in werkvormen. Wissel een ingewikkelde case af met een korte oefening (bijvoorbeeld een "dreamfactory kaartje" oefenen in 2x2 minuten)
  • Evalueer regelmatig. In intervisiegroepen kan een sociale druk ontstaan om ermee door te gaan “voor de anderen”. Spreek daarom periodiek af of je wel of niet nog voor een (half) jaar wilt bijtekenen.

Intervisievormen

We zoeken de 80/20 regel: in 20% van de tijd 80% van het leereffect bereiken. Een paar manier die we graag gebruiken:

  • Iemand brengt een lastige situatie in. De rest bedenkt welke onderdelen uit de training (welk hoofdstuk uit het boek of welk kaartje) je daarbij kunt gebruiken. Vervolgens geeft iedere aanwezige één tip aan de inbrenger. Dan vragen we aan de inbrenger: welke tip is het meest raak? Eventueel die tip nog wat verder uitdiepen of oefenen.
  • Eén van de intervisieleden bereidt een korte oefening voor over één onderwerp, bijvoorbeeld gekoppeld aan een van onze kaartjes. Even de theorie terughalen en een paar zinnen oefenen. Bijvoorbeeld over hoe je reageert op een koopsignaal, hoe je een aanbeveling vraag, of hoe je een beer op de weg benoemt.
  • Iemand brengt zijn probleem is. Eventueel vragen anderen om verheldering. Na vijf minuten stopt de uitleg. De inbrenger stapt uit de kring en de rest van de aanwezigen gaat “roddelen” over de persoon alsof hij er niet is (de inbrenger ziet en hoort alles wel natuurlijk). Na vijf minuten roddelen komt de inbrenger er weer bij, en vragen we wat hij heeft geleerd, en wat hij ermee gaat doen.
  • Bij grotere groepen: iemand brengt zijn probleem in. Daarna gaan we in tweetallen/drietallen een oplossing voor dat probleem bedenken. De inbrenger loopt van groepje naar groepje, net waar hij zin in heeft. Na vijf minuten presenteren de groepje de voorgestelde oplossing. De inbrenger reageert wat hij gaat doen.

 

Dit artikel is geschreven door Maarten van Os en Jan Willem van den Brink van Dreamfactory. Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs. Meer weten over het onderwerp of hoe we jouw organisatie hiermee kunnen helpen? This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. of bel met Dreamfactory.