Ons boek voor
  managers:
  professionals
  commercieel
  in beweging
  krijgen

  kun je hier
  bestellen

 

 

Vertrouwen ... 

... is de basis

Als er één aspect is dat de kern vormt van een effectieve relatie tussen professional en opdrachtgever, is het vertrouwen. Hoe komt het toch dat leidinggevenden van organisaties vaak liever externe adviseurs lijken in te schakelen dan hun eigen stafafdelingen te raadplegen? Wat maakt dat sommige mensen alles ongestraft kunnen zeggen tegen hun opdrachtgever of directeur en andere niet?

Het antwoord daarop is: vertrouwen. En de afgelopen jaren is dat begrip steeds belangrijker geworden.

Vertrouwde adviseur gezocht

Veel van onze klanten willen de rol van vertrouwde adviseur krijgen. Ze willen dat hun mensen bij de directie of raad van bestuur aan tafel zitten als sparringpartner. Dat zij ook contact hebben als er geen acuut probleem is en dat de (interne of externe) klant hen inschakelt om te sparren zonder barrières die opgeworpen worden door ego of status.

Dat onze klanten dat willen, snappen we wel. Het heeft nogal wat voordelen als je in de rol van vertrouwde adviseur zit. Om te beginnen is het leuk, zowel voor de adviseur als voor de opdrachtgever, omdat je een plezierige relatie hebt waarin echt wordt samengewerkt. Het is ook effectiever, omdat er niet om zaken heen gedraaid wordt. De opdrachtgever volgt vaker adviezen op, of laat de adviseur zijn tijd niet verdoen aan opdrachten waar de opdrachtgever zijn beslissing al over genomen heeft. Kortom, beiden zijn tevreden.

De vraag is natuurlijk: hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je vertrouwd wordt?

De vertrouwensformule

David Maister schrijft in zijn boek De vertrouwde adviseur over de vertrouwensformule. Daarmee ontleedt hij het begrip vertrouwen in een aantal componenten. Dat maakt het makkelijker om bewust te werken aan vertrouwen in een relatie.

We geven de formule hier weer in iets andere termen, omdat we denken dat dat duidelijker is.

 

Zeg wat je doet x doe wat je zegt x kwetsbaarheid

Ego

 

Een toelichting op de vier begrippen:

Zeggen wat je doet

Geloofwaardigheid. Is wat ik vertel en hoe ik dat vertel waar? Zonder halve waarheden of overdrijvingen? Kondig ik aan wat ik ga doen? Wordt de opdrachtgever niet verrast door mijn daden?

Doen wat je zegt

Betrouwbaarheid. Doe ik wat ik zeg? Kom ik mijn afspraken na? De grote afspraken zoals een deadline voor een project, maar ook de kleine, zoals op tijd komen voor een afspraak en een mail die je vandaag zou sturen ook vandaag sturen?

Kwetsbaarheid

Intimiteit. Durf ik me kwetsbaar op te stellen en mijn persoonlijke zaken op tafel te leggen? Vertel ik ook over mijn fouten en twijfels?

Eigenbelang

Of ego: wiens belang staat voorop? Dat van mij of dat van de ander? Gaat het erom de ander zo goed mogelijk te helpen of gaat het erom wie van de twee er wint?

Maister werkt met een aantal rekenvoorbeelden uit hoe het met een vertrouwensrelatie gesteld is. Een prima oefening om eens met een collega te doen. Welk cijfer geef je elkaar voor elk van de vier componenten van de formule?

 

 

Dit artikel is geschreven door Jan Willem van den Brink en Maarten van Os van Dreamfactory. Het is een bewerkte versie van hoofdstuk 2.6 van ons boek Opdrachtgever Tevreden. Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs. Meer weten over het onderwerp of hoe we jouw organisatie hiermee kunnen helpen? This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. of bel met Dreamfactory.