omslag_OG

 

 

Nuchter en prakisch boek over opdrachten vinden. Hier te bestellen.

 

 

Waarom zou je ...

... je mensen verder bekwamen in opdrachtgevers tevreden houden?

Dat bekijken we vanuit drie partijen: de opdrachtgever, de eigen organisatie en de professional zelf.

Waarom is het goed voor de opdrachtgever als hij samenwerkt met iemand die naast inhoudelijk sterk ook nog een vertrouwde adviseur is?

  • Hij krijgt er een vertrouwde adviseur bij. Iemand die hem steunt bij het uitoefenen van zijn taken. Iemand die hem vroegtijdig en op een open en tegelijk respectvolle manier vertelt wat het effect van zijn handelen is. Iemand die hem helpt met het nemen van betere beslissingen. Want het is vrijwel onmogelijk geworden dat de manager alle inhoudelijke expertise heeft. En als hij zo'n vertrouwenspersoon heeft, weet hij wie hij kan bellen met vragen op dit gebied.

Waarom is het goed voor de eigen organisatie?

  • De meeste in- of externe bureaus die professionals leveren, willen graag 'partner' of 'vertrouwde adviseur' worden van hun opdrachtgevers. Een langlopende relatie, waarin niet te veel over geld of budget gesoebat wordt. Dat lukt alleen als de professionals gezien worden als vertrouwde adviseurs.
  • Vertrouwde adviseurs worden in een vroeg stadium gevraagd om mee te denken over problemen. Daardoor kunnen zij sneller een opdracht voor zichzelf regelen, en heeft de organisatie waarvoor ze werken minder verkoopkosten.
  • Een vertrouwde adviseur hoort bij een klant vaak koopsignalen over mogelijke nieuwe projecten. Als hij de klant kan helpen door iemand van zijn eigen bureau in te schakelen, kan hij voor meerwerk zorgen. Let op: omdat het een vertrouwde adviseur is, zal hij uiteraard nooit misbruik van zijn positie maken en ook nooit iemand naar binnen schuiven met als primair doel meer omzet te halen.

Waarom is het goed voor de professional om beter te worden in leidingnemen?

  • In de eerste plaats gaat de professional er beter werk door leveren. Zijn adviezen komen beter aan en worden ook vaker daadwerkelijk opgevolgd.
  • Hij heeft meer grip op de uitvoering van opdrachten. Als er iets mis gaat (en dat gebeurt nu eenmaal), dan weet hij eerder wat eraan te doen.
  • In de rol van vertrouwde adviseur, is de kans groot dat er meer opdrachten op je pad komen. Dat betekent meer invloed op wat de volgende opdracht is. De professional kan meer sturen hoe de carrière zich ontwikkelt. Als je het vinden van een nieuwe opdracht aan een ander overlaat, is de kans groot dat je steeds opnieuw voor hetzelfde kunstje wordt gevraagd.
  • De rol van vertrouwde adviseur invullen, is positief voor de doorgroeimogelijkheden bij veel organisaties. De professional bouwt een netwerk van opdrachtgevers op, en dat is veel waard. Professionals met een goed netwerk vallen op een positieve manier op. Ze worden sneller senior of partner en hebben een streepje voor op de arbeidsmarkt.
  • En last but not least: het werk wordt er leuker door. Een professional heeft meer voldoening van zijn werk als de inhoudelijke bijdrage op waarde wordt geschat en zijn adviezen daadwerkelijk worden overgenomen.