Ons boek over opdracht-gevers tevreden houden 

kun je hier bestellen

 

waarom doen ze het niet gewoon...

Bij veel organisaties wordt tegenwoordig van de inhoudelijke professional gevraagd om te netwerken. Voor recruitment, maar ook om beter klantcontact te hebben, en de kans op vervolgopdrachten te vergroten. De vraag is niet meer of je mensen moeten netwerken, maar hoe.

Toch is het een taaie klus om inhoudelijke professionals aan het netwerken te krijgen. Ook als het gaat om de meer senior mensen. Hoe komt dat?

Je kunt stellen: de gemiddelde medewerker is een amateur als het gaat om netwerken. Neem een ingenieur, die over zijn vakinhoud meer kennis heeft dan zijn manager. Daar kies je voor een taakvolwassen aansturing. Maar diezelfde manier van aansturen werkt veel minder goed of ronduit slecht als het gaat om netwerken, want:

 

De meeste professionals zijn taakonvolwassen in netwerken…

Dus stuur ze ook niet aan alsof ze voor dit deel van hun werk net zo taakvolwassen zijn als wanneer het de inhoud betreft.

De gemiddelde professional voelt bij netwerken een drempel, weet niet hoe het te doen, en mist discipline. In hoofdstuk 3.3 Drie obstakels bij netwerken. De 3 D’s schreven we daar al over.

Daarbij is voor veel professionals de agenda eigenlijk al te vol. Het begrip is er wel: Eigenlijk zou ik iets aan netwerken moeten doen. Maar dat past niet naast mijn echte werk.

Eigenlijk… Dat betekent: we zouden het moeten doen, maar we doen het niet. Hoe maak je nu dat ‘eigenlijk’ onderdeel van het echte werk?

Dat is een vraag voor het vriendelijk geweten.

 

Zorg voor vriendelijk geweten

In onze trajecten ruimen we regelmatig 20 minuten in om netwerkacties uit te voeren. Het is altijd verbazingwekkend hoeveel je met een groepje van bijvoorbeeld tien mensen kunt doen, als je samen aan de slag gaat en actie neemt. Het werkt vrijwel altijd, we werken heel veel acties af, en uiteraard vinden slapende contacten de aandacht meestal leuk, dus het geeft ook veel energie en positieve sfeer.

Tegelijk merken we dat we even een hobbel over moeten voordat mensen in de actiestand komen. Er is een vriendelijk duwtje nodig.

Als we professionals dan vragen welke hulp ze nodig hebben bij het uitvoeren van netwerkacties, zegt de meerderheid dat het zou helpen als ze af en toe een herinnering/ schopske/ reminder krijgen. Dat noemen wij het Vriendelijk Geweten.

Omdat het voor coaches vaak vervelend voelt om ongevraagd te zeuren of mensen hun acties al af hebben, stellen we voor om hierover een afspraak te maken. ‘Wil je hulp bij de check of je je acties daadwerkelijk neemt? En hoe moet dat er dan uitzien?’

 

Tips bij check

Veel professionals hikken aan tegen het uitvoeren van netwerkacties, zoals een belrondje langs oud-collega’s of slapende contacten. Vaak blijkt dat het veel energie geeft om met een groepje van twee of meer dit soort acties te ondernemen. Iedereen voelt wel een beetje schroom, maar als je het doet geeft het ook een kick. Plan bijvoorbeeld elk kwartaal samen een bel uurtje.

Spreek af hoe je de vriendelijk geweten functie invult, en evalueer regelmatig. ‘Zit ik nu teveel achter je broek aan of niet?’

Bewaak de energiebalans. Levert dit deel van het werk nog steeds energie op? En zo nee, wat kun je daaraan doen?

Het vriendelijk geweten vraagt om ritme

Coachen is iets wat aandacht vraagt. Het helpt dat je het onderwerp periodiek persoonlijk bespreekt met je mensen. 

‘Zoals je weet geloven we erg in de kracht van via-via, en vragen we iedereen mee te kijken naar geschikte nieuwe collega's. Vandaar dat ik in alle gesprekken dit onderwerp bespreek, en nu ook aan jou vraag hoe het daarmee gaat...’

 

Eén keer vertellen is niet genoeg, en twee keer ook niet

De kracht van de herhaling werkt. Als je het vaak genoeg vraagt, snappen medewerkers dat je het meent en dat het niet het volgende managementinitiatief is dat vlak na de initiatiefase zachtjes afglijdt naar de bak met goede-ideeën-waar-we-niks-mee-doen-in-de-praktijk. Zorg dat je mensen regelmatig aan dit deel van hun werk denken: 

 

Zet het onderwerp op de agenda van periodieke bijeenkomsten. Vertel elke maandbijeenkomst hoeveel procent van de mensen inmiddels via interne bemiddeling is aangenomen. 

Neem het onderwerp als vast agendapunt op bij voortgangsgesprekken.

Als je in jaargesprekken, POP-gesprekken of functionerings-gesprekken iets wilt afspreken over ontwikkelen van netwerkvaardigheden, kan je dat concreet maken door netwerkacties af te spreken over Collega gezocht.

Leg de verwachting van de organisatie vast in een profiel of functiebeschrijving.

Vertel bij sollicitatiegesprekken en tijdens het inwerken al dat jullie op deze manier werken. Zo weet iedereen vanaf het eerste moment wat de bedoeling is.

 

 

Dit artikel is geschreven door Jan Willem van den Brink en Maarten van Os van Dreamfactory. Het staat in ons boek Collega Gezocht hoofdstuk 5.2 en 5.6. Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs. Meer weten over het onderwerp of hoe we jouw organisatie hiermee kunnen helpen? This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. of bel met 0348-741 670