Ons boek voor
  managers:
  professionals
  commercieel
  in beweging
  krijgen

  kun je hier
  bestellen

 

 

Gedragsverandering vraagt...

...om triggers

We zien dat veel mensen wel degelijk aan de slag willen gaan met ondernemend of commercieel gedrag. Maar in de dagelijkse drukke praktijk, is het lastig om daar tijd en aandacht voor te vinden. Mensen hebben een zetje nodig om in actie te komen. Een trigger zorgt voor het signaal om dat duwtje te geven.

Als dit, dan dat

Een trigger zorgt dat je iets gaat doen, zonder dat je er steeds opnieuw over hoeft na te denken. Ons leven zit vol met triggers. Privé kennen we dat bijvoorbeeld van de sportvereniging. Veel mensen vinden sport of bewegen nuttig, leuk, en ontspannend. Maar als de hockeytraining niet wekelijks om acht uur ingepland staat, hoe groot is dan de kans dat we spontaan met het team gaan hockeyen?

In ons volle bestaan hebben we zulke geplande momenten nodig. Als hockey in de agenda staat, dan ga ik naar de club. Zo werkt het ook bij het versterken van ondernemend gedrag, ook daar heb je triggers nodig.

Het bepalen en inbouwen van die triggers is daarom belangrijk.

Niet alles in een keer

Dat betekent overigens niet dat onze klanten het inrichten van de triggers allemaal keurig van tevoren bedenken en dan volgens plan uitvoeren. Vaak is het een kwestie van tegen problemen aanlopen en dan weer aanpassen.

Aan de slag  

Kies van de triggers uit de lijst hierna er een of meer (of bedenk een variant) en ga daar een tijdje mee aan de slag. Kijk dan wat er werkt en pas aan wat nodig is. De lijst geeft een overzicht van veel gebruikte triggers. 

Meest gebruikte triggers, een overzicht

 

Plannen  - tijd inruimen

 

 

Just-Do-It

 

 

t1

Doe-tijd reserveren, samendoen werkt inspirerend, actielijst korter maken in plaats van langer

 

 

t2

Netwerk onderhouden: klanten fijne zomer of jaarwisseling wensen, slapende klanten wakker kussen, afgeronde projecten van afgelopen tijd nabellen, afspraken maken met je netwerk top-10

 

 

t3

Luciferverhaal (zie 6.1) voor product/dienst oefenen, bepalen aan wie wil je dat verhaal wilt vertellen en hoe je die persoon het best kan benaderen

 

 

t4

Evenementen structureel voorbereiden en opvolgen

 

 

t5

Koopsignalen verzamelen. Of als we cheque van 50k zouden uitdelen, aan wie en wat zouden ze daarmee het best kunnen doen?

 

 

Oefenen en (extern) trainen en opleiden

 

 

t6

10 minuten oefenen tijdens een overleg met één onderwerp, zoals koopsignalen

 

 

t7

Opfrissessies van training: samen de theorie er weer even bij pakken, even oefenen en concreet maken waar je die kan toepassen

 

 

t8

Boost sessies - met een brede groep collega's met een module als "omgaan met meerwerk" of "koopsignalen" of oefenen en koudwatervrees wegnemen

 

 

t9

Diepte traject: met een groep professionals structureel trainen in ondernemend gedrag in praktijk brengen

 

 

t10

Intervisie / Buddy groepjes om elkaar tips te geven en te oefenen

 

 

t11

Supervisie: onder leiding van een senior collega ervaringen uitwisselen, elkaar over drempels heen helpen en tips geven hoe iets aan te pakken

 

 

t12

Belrondje langs de deelnemers tijdens/na de training: Hoe vond je het? Wat heb je geleerd? Waar ben je van plan dat toe te passen? Waar precies?

 

 

t13

Gamification: bingokaart/placemat met woorden en acties om af te vinken, teamwedstrijd om meetbare (input) acties uit te voeren

 

 

 

Opnemen in proces

 

 

Opdrachtencyclus (Voorbeeld checklisten in deel 6 Gereedschapskist)

 

 

t14

Start opdracht - zie checklist: van vraag achter de vraag achterhalen, naar hoe rapporteer en escaleer je, tot wie moet je leren kennen

 

 

t15

Uitvoeren opdracht - zie checklist: van complimenten en klachten expliciet maken naar regulier evalueren en bijsturen tot meerwerk verrekenen

 

 

t16

Afronden opdracht - zie checklist: van gratis einde opdrachtadvies naar successen vieren tot aanbeveling vragen

 

 

t17

Mensen die binnenkort beschikbaar zijn laten oefenen met o.a. het luciferverhaal en dat intern delen, checklist Afronden opdracht met hen doornemen

 

 

HR - Peoplemanagement

 

 

t18

Opnemen van gedrag (input) in functieprofiel, functionerings- en beloningscyclus, persoonlijk opleidingsplan, jaardoelen etc.

 

 

t19

Als agendapunt opnemen in reguliere gesprekken: bila's, delivery of POP gesprek

 

 

HR - Nieuwe mensen

 

 

t20

In vacature tekst gewenst ondernemend gedrag opnemen

 

 

t21

Bij sollicitaties ingaan op gewenst ondernemend gedrag

 

 

t22

Bij onboarding direct gewenst ondernemend gedrag benoemen en oefenen (leren koopsignalen herkennen, je luciferverhaal maken, (intern) netwerk opbouwen)

 

 

t23

Gamification - vormen van meetbare competitie om mensen in beweging te krijgen

 

 

Overlegstructuur - opnemen als agendapunt

 

 

t24

Teambijeenkomst: Link naar doelen en vooral naar gedrag afgelopen en komende periode, hoe is het met dit deel van ons werk?

 

 

t25

Teambijeenkomst: 10 minuten oefenen met een kaartje / onderwerp

 

 

t26

Bila: 15 minuten bespreken hoe het is met onderwerpen als: koopsignalen, netwerkonderhoud, vraag achter de vraag, wanneer loopt het project af, zie je risico's, scope

 

 

t27

MT vergadering: Hebben we gemeenschappelijke taal gebruikt, de Why herhaald, complimenten gegeven, aangesproken? Hoe is het met de doelen die we bij Why hebben vastgesteld? Zowel zaaien als oogsten. Zowel kwalitatief als kwantitatief

 

 

t28

Verdere overleggen: dagstart, weekstart, trechteroverleg, salesoverleg

 

 

 

Ondernemendheid is overal

 

 

Werkomgeving

 

 

t29

Gemeenschappelijke taal, zowel schriftelijk als mondeling: bijv. woorden als chunken, koopsignalen, zaaien, de vraag achter de vraag

 

 

t30

Opnemen in de omgeving zodat mensen het tegenkomen, bijv. U-model ophangen (zie Opdrachtgever gezocht), KOE in de kantoortuin (Kaken Op Elkaar)

 

 

t31

Persoonlijk Pret Plan zichtbaar maken: Professionals maken hun eigen Persoonlijk Pret Plan met daarin de concrete ondernemende actie ze gaan nemen en hangen die op of zetten die op hun bureaublad

 

 

Tooling

 

 

t32

Zorg voor een voor iedereen makkelijk toegankelijke zaailijst / CRM

 

 

t33

Maak acties onderdeel van je systemen - Bijv. in je CRM tool, bij een nieuw project aanmaken automatisch vast een actie opnemen over de opvolging aan het eind

 

 

t34

Neem het op als onderdeel van evaluatie/referral systeem/formulieren

 

 

Successen vieren

 

 

t35

Maak een succes-vieren-systeem om goed gedrag (juist op zaaien) te belonen, bijv. appeltaart bij koopsignaal

 

 

t36

Communiceer succesverhalen: bijv. delen van ervaringen in nieuwsbrief / op appgroep / intranet

 

 Dit artikel is geschreven door Maarten van Os en Jan Willem van den Brink van Dreamfactory. Het is een hoofdstuk uit ons boek "Waarom doen ze het niet gewoon? - Zorg dat je consultants en techneuten opdrachtgevers vinden en tevreden houden". Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs. Meer weten over het onderwerp of hoe we jouw organisatie hiermee kunnen helpen? Mail of bel met 0348-741 670