Gedragsverandering vraagt...
...om triggers
We zien dat veel mensen wel degelijk aan de slag willen gaan met ondernemend of commercieel gedrag. Maar in de dagelijkse drukke praktijk, is het lastig om daar tijd en aandacht voor te vinden. Mensen hebben een zetje nodig om in actie te komen. Een trigger zorgt voor het signaal om dat duwtje te geven.
Als dit, dan dat
Een trigger zorgt dat je iets gaat doen, zonder dat je er steeds opnieuw over hoeft na te denken. Ons leven zit vol met triggers. Privé kennen we dat bijvoorbeeld van de sportvereniging. Veel mensen vinden sport of bewegen nuttig, leuk, en ontspannend. Maar als de hockeytraining niet wekelijks om acht uur ingepland staat, hoe groot is dan de kans dat we spontaan met het team gaan hockeyen?
In ons volle bestaan hebben we zulke geplande momenten nodig. Als hockey in de agenda staat, dan ga ik naar de club. Zo werkt het ook bij het versterken van ondernemend gedrag, ook daar heb je triggers nodig.
Het bepalen en inbouwen van die triggers is daarom belangrijk.
Niet alles in een keer
Dat betekent overigens niet dat onze klanten het inrichten van de triggers allemaal keurig van tevoren bedenken en dan volgens plan uitvoeren. Vaak is het een kwestie van tegen problemen aanlopen en dan weer aanpassen.
Aan de slag
Kies van de triggers uit de lijst hierna er een of meer (of bedenk een variant) en ga daar een tijdje mee aan de slag. Kijk dan wat er werkt en pas aan wat nodig is. De lijst geeft een overzicht van veel gebruikte triggers.
Meest gebruikte triggers, een overzicht
|
Plannen - tijd inruimen |
|
|
|
Just-Do-It |
|
|
|
t1 |
Doe-tijd reserveren, samendoen werkt inspirerend, actielijst korter maken in plaats van langer |
|
|
t2 |
Netwerk onderhouden: klanten fijne zomer of jaarwisseling wensen, slapende klanten wakker kussen, afgeronde projecten van afgelopen tijd nabellen, afspraken maken met je netwerk top-10 |
|
|
t3 |
Luciferverhaal (zie 6.1) voor product/dienst oefenen, bepalen aan wie wil je dat verhaal wilt vertellen en hoe je die persoon het best kan benaderen |
|
|
t4 |
Evenementen structureel voorbereiden en opvolgen |
|
|
t5 |
Koopsignalen verzamelen. Of als we cheque van 50k zouden uitdelen, aan wie en wat zouden ze daarmee het best kunnen doen? |
|
|
Oefenen en (extern) trainen en opleiden |
|
|
|
t6 |
10 minuten oefenen tijdens een overleg met één onderwerp, zoals koopsignalen |
|
|
t7 |
Opfrissessies van training: samen de theorie er weer even bij pakken, even oefenen en concreet maken waar je die kan toepassen |
|
|
t8 |
Boost sessies - met een brede groep collega's met een module als "omgaan met meerwerk" of "koopsignalen" of oefenen en koudwatervrees wegnemen |
|
|
t9 |
Diepte traject: met een groep professionals structureel trainen in ondernemend gedrag in praktijk brengen |
|
|
t10 |
Intervisie / Buddy groepjes om elkaar tips te geven en te oefenen |
|
|
t11 |
Supervisie: onder leiding van een senior collega ervaringen uitwisselen, elkaar over drempels heen helpen en tips geven hoe iets aan te pakken |
|
|
t12 |
Belrondje langs de deelnemers tijdens/na de training: Hoe vond je het? Wat heb je geleerd? Waar ben je van plan dat toe te passen? Waar precies? |
|
|
t13 |
Gamification: bingokaart/placemat met woorden en acties om af te vinken, teamwedstrijd om meetbare (input) acties uit te voeren |
|
|
Opnemen in proces |
|
|
|
Opdrachtencyclus (Voorbeeld checklisten in deel 6 Gereedschapskist) |
|
|
|
t14 |
Start opdracht - zie checklist: van vraag achter de vraag achterhalen, naar hoe rapporteer en escaleer je, tot wie moet je leren kennen |
|
|
t15 |
Uitvoeren opdracht - zie checklist: van complimenten en klachten expliciet maken naar regulier evalueren en bijsturen tot meerwerk verrekenen |
|
|
t16 |
Afronden opdracht - zie checklist: van gratis einde opdrachtadvies naar successen vieren tot aanbeveling vragen |
|
|
t17 |
Mensen die binnenkort beschikbaar zijn laten oefenen met o.a. het luciferverhaal en dat intern delen, checklist Afronden opdracht met hen doornemen |
|
|
HR - Peoplemanagement |
|
|
|
t18 |
Opnemen van gedrag (input) in functieprofiel, functionerings- en beloningscyclus, persoonlijk opleidingsplan, jaardoelen etc. |
|
|
t19 |
Als agendapunt opnemen in reguliere gesprekken: bila's, delivery of POP gesprek |
|
|
HR - Nieuwe mensen |
|
|
|
t20 |
In vacature tekst gewenst ondernemend gedrag opnemen |
|
|
t21 |
Bij sollicitaties ingaan op gewenst ondernemend gedrag |
|
|
t22 |
Bij onboarding direct gewenst ondernemend gedrag benoemen en oefenen (leren koopsignalen herkennen, je luciferverhaal maken, (intern) netwerk opbouwen) |
|
|
t23 |
Gamification - vormen van meetbare competitie om mensen in beweging te krijgen |
|
|
Overlegstructuur - opnemen als agendapunt |
|
|
|
t24 |
Teambijeenkomst: Link naar doelen en vooral naar gedrag afgelopen en komende periode, hoe is het met dit deel van ons werk? |
|
|
t25 |
Teambijeenkomst: 10 minuten oefenen met een kaartje / onderwerp |
|
|
t26 |
Bila: 15 minuten bespreken hoe het is met onderwerpen als: koopsignalen, netwerkonderhoud, vraag achter de vraag, wanneer loopt het project af, zie je risico's, scope |
|
|
t27 |
MT vergadering: Hebben we gemeenschappelijke taal gebruikt, de Why herhaald, complimenten gegeven, aangesproken? Hoe is het met de doelen die we bij Why hebben vastgesteld? Zowel zaaien als oogsten. Zowel kwalitatief als kwantitatief |
|
|
t28 |
Verdere overleggen: dagstart, weekstart, trechteroverleg, salesoverleg |
|
|
Ondernemendheid is overal |
|
|
|
Werkomgeving |
|
|
|
t29 |
Gemeenschappelijke taal, zowel schriftelijk als mondeling: bijv. woorden als chunken, koopsignalen, zaaien, de vraag achter de vraag |
|
|
t30 |
Opnemen in de omgeving zodat mensen het tegenkomen, bijv. U-model ophangen (zie Opdrachtgever gezocht), KOE in de kantoortuin (Kaken Op Elkaar) |
|
|
t31 |
Persoonlijk Pret Plan zichtbaar maken: Professionals maken hun eigen Persoonlijk Pret Plan met daarin de concrete ondernemende actie ze gaan nemen en hangen die op of zetten die op hun bureaublad |
|
|
Tooling |
|
|
|
t32 |
Zorg voor een voor iedereen makkelijk toegankelijke zaailijst / CRM |
|
|
t33 |
Maak acties onderdeel van je systemen - Bijv. in je CRM tool, bij een nieuw project aanmaken automatisch vast een actie opnemen over de opvolging aan het eind |
|
|
t34 |
Neem het op als onderdeel van evaluatie/referral systeem/formulieren |
|
|
Successen vieren |
|
|
|
t35 |
Maak een succes-vieren-systeem om goed gedrag (juist op zaaien) te belonen, bijv. appeltaart bij koopsignaal |
|
|
t36 |
Communiceer succesverhalen: bijv. delen van ervaringen in nieuwsbrief / op appgroep / intranet |
|
Dit artikel is geschreven door Maarten van Os en Jan Willem van den Brink van Dreamfactory. Het is een hoofdstuk uit ons boek "Waarom doen ze het niet gewoon? - Zorg dat je consultants en techneuten opdrachtgevers vinden en tevreden houden". Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs. Meer weten over het onderwerp of hoe we jouw organisatie hiermee kunnen helpen? Mail of bel met 0348-741 670
- naar www.dreamfactory.nl
- naar www.opdrachtgevergezocht.nl - de website bij het boek Opdrachtgever gezocht - acquireren als onderdeel van je werk
- naar www.opdrachtgevertevreden.nl - de website bij het boek Opdrachtgever tevreden - van inhoudelijk expert naar adviserend partner