omslag_OT

Ons boek over opdracht-gevers tevreden houden 

kun je hier
bestellen

 
 

Hoe mogen we ...

... je helpen om professionals te helpen met beter leidingnemen?

We bieden verschillende diensten aan.

  • Management workshop: Als je wilt dat je inhoudelijke professionals meer ondernemend worden, is het een goed idee met de leiders te beginnen.
  • Boostworkshop: In één (avond) dagdeel met een grote groep aan de slag. Koudwatervrees wegnemen en concrete tips. Enthousiasmerend voor kleine en ook heel grote groepen.
  • Incompany traject, waarbij we gedurende langere tijd met een groep of groepen van 6-16 mensen waaronder hun leider de diepte ingaan in een traject van leren en doen in praktijk
  • Individueel: Persoonlijk maatwerk traject.

 

Management workshop: Waarom doen ze het niet gewoon?

Hoe zorg je dat de inhoudelijke professionals in jouw organisatie door de klanten gezien worden als vertrouwde adviseurs? Hoe voorkom je dat je specialisten te vroeg de inhoud induiken? Hoe krijg je ze zover dat ze iets verder kijken dan hun vakinhoud. Dat ze hun netwerk onderhouden en proactief hulp bieden bij een klant in nood? Dat ze af en toe achter hun laptop vandaan komen om proactief contact met opdrachtgevers uit verleden, heden of toekomst te hebben? Zodat ze op tijd erbij gevraagd worden en mee kunnen denken.

Het meer of minder vriendelijk vragen leidt zelden tot een structureel effect. Mensen vinden dat ze al druk zijn. Of dat ze te weinig informatie hebben om met klanten te kunnen praten. Wat ze vaak niet zo expliciet zeggen is dat ze ook niet zo goed durven en schroom voelen. En dat ze vervolgens ook niet zo goed weten hoe ze dan proactief gedrag in praktijk kunnen brengen. Daarom past hier een andere manier van leiding geven dan je gebruikt als je mensen aanstuurt op het inhoudelijke deel van hun werk.

In deze workshop gaan we in op de grootste bezwaren die professionals hebben tegen onderwerpen als proactief klantcontact, jezelf of je eigen organisatie in de etalage zetten, netwerken, van koffie naar zaken komen of  meerwerk tijdig bespreken, om er een paar te noemen. En uiteraard wat jij vanuit jouw rol kunt doen om te zorgen dat mensen er wel zin in krijgen, en het ook daadwerkelijk gaan doen.

We laten je delen in de ervaringen die we op mochten doen bij de tientallen organisaties die we hierin mochten begeleiden, met het omzeilen van de valkuilen en we geven de tips en aanpak die wel werkt. Zodat je als leider enerzijds praktische tips hebt om je mensen in beweging te krijgen, en anderzijds een plan waarmee jij en je collega's gericht doelen kunnen bereiken door professionals te betrekken bij klanten vinden en tevreden houden.

 

Boostworkshop Opdrachtgever Tevreden

Een interactieve en inspirerende workshop over hoe je kunt zorgen dat je meer vertrouwde adviseur wordt. Voor de hele organisatie (tot 350 personen per sessie). Op basis van ons boek "Opdrachtgever Tevreden - van inhoudelijk expert naar vertrouwde partner" en onze jarenlange ervaringen met inhoudsdeskundigen waarvoor geldt dat vakinhoud alleen niet meer genoeg is om waarde toe te voegen. In één dagdeel of avond nemen we koudwatervrees weg en gaan we met één onderwerp (bijvoorbeeld regie nemen in klantrelaties, vertrouwen verhogen of gesprekken sturen) concreet aan de slag.

De professionals zijn vakinhoudelijk vaak erg sterk. Maar vakinhoud alleen is niet meer genoeg voor steeds meer interne en externe opdrachtgevers. Ze willen iemand die meedenkt, proactief is, en voldoende zichtbaar. Maar bij dat onderdeel van het werk voelen inhoudelijke sterke professionals zich vaak wat minder op hun gemak. Ze duiken liever de inhoud in, dan "zomaar even" proactief langs te gaan bij hun opdrachtgever. Tijd voor een boost in dat deel van het werk? Onze Boostworkshop zorgt voor minder koudwatervrees en meer enthousiasme. Veel mensen die onze workshop hebben gevolgd, geven als feedback dat ze niet hadden gedacht dat het zo down-to-earth, in feite simpel en praktisch kan zijn. Zowel voor introverte techneuten als ervaren adviseurs.

 

De kernwoorden

  • Enthousiasmerend
  • Interactief, kom maar uit je stoel
  • Direct toepasbaar

We gaan veel lachen, veel leren en veel doen. En we laten interactief merken dat proactief klanten contact door klanten gewaardeerd wordt, en voor jou en je collega's veel voordelen oplevert. We sluiten af met verzamelen van de leer punten en natuurlijk acties.

Ideale boost voor een thema-avond, vakmiddag of kwartaalbijeenkomst. Voor heel grote en ook heel kleine groepen. De duur is tussen de anderhalf en drie uur.

 

Incompany: met een groep een jaar lang in de praktijk aan de slag

Hier gaan we echt zowel plezier als meetbaar resultaat halen. Met een groep inhoudelijk sterke professionals en hun managers gaan we gedurende langere tijd aan de slag.

Zodat professionals een structurele rol gaan spelen bij het verbeteren van klantcontact en werkelijk in de partnerrol komen. Uiteraard afgestemd op de organisatie, de senioriteit van de professionals en de (meetbare) doelen die we afspreken.. Als je wilt op basis van resultaatverantwoordelijkheid. Het programma bestaat uit een combinatie van training en praktijkbegeleiding, en duurt meestal een jaar. In het begin krijgen mensen gereedschappen en gemeenschappelijke taal. En als snel gaan we aan de slag in de praktijk. De laatste bijeenkomsten gaan deelnemers elkaar coachen bij dit deel van het werkt.

We werken met groepen van zes tot zestien deelnemers. Vanaf  10 deelnemers, werken we met twee begeleiders. We zorgen dat mensen enthousiast worden voor dit onderdeel van hun werk en er plezier in krijgen. Het resultaat is een (eerste) groep gemotiveerde medewerkers die met zelfvertrouwen en plezier aandacht besteedt aan het verhogen van vertrouwen van klanten en invullen van de partnerrol. En dit in de dagelijkse praktijk weet te combineren met hun volle agenda.

 

Individueel coach/opleidingstraject

We werken graag met organisaties en organisatiedoelen. Om ook kleine organisaties te kunnen helpen, bieden we een persoonlijk traject. Ook voor mensen die zich onafhankelijk van hun collega's willen ontwikkelen.

Gedurende een aantal maanden wordt je begeleidt door een van onze trainers/coaches. Vaak werken we met een strippenkaart van 8 uur coaching in totaal, te besteden in overleg. Daarnaast krijg je onze boek(en), kaartjes, en oefeningen die passen bij jouw vraag.

De inhoud van het traject hangt uiteraard af van je doelen. Wil je bijvoorbeeld vooral je netwerkvaardigheden ontwikkelen? Of zekerder zijn in je gesprekken? Of meer zichtbaar in de organisatie? In het eerste gesprek stellen we het doel vast, en we bepalen de route hoe daar te komen. Wellicht eerst twee keer een sessie van twee uur, met opdrachten tussendoor. Dan wat kortere bijeenkomsten, en zo af en toe een kwartiertje telefooncoaching. Hoe we het ook vorm gaan geven, het wordt zeer praktisch en we gaan aan de slag met situaties uit je eigen praktijk.

Uiteraard willen we alleen tevreden klanten, dus mocht je na de eerste of tweede sessie bedenken dat dit toch niet jouw manier is, dan kan je op dat moment kosteloos annuleren.

 

Meer weten over onze diensten?

 Bel of mail ons voor nadere kennismaking. We gaan graag met je in gesprek.