omslag_OT

Ons boek over opdracht-gevers tevreden houden 

kun je hier
bestellen

 
 

Wat levert... ... dat op?

We laten een aantal klanten aan het woord over onze bijdrage

 

Reacties van deelnemers:

  • Reactie per mail aan Anique: 
    Hallo Anique,
    Ik wil toch even graag via deze terugkomen op de twee trainingen die ik bij je heb mogen volgen. De eerste was “Omgaan met lastige opdrachtgevers” en de tweede was “Profileren van jezelf en je team”.Ik had mijn bedenkingen. We moesten ons voor twee trainingen opgeven. Ik heb er zeker geen spijt van gehad.
    Ik kan met veel genoegen terugzien  op beide trainingen. Ik heb er zeker wat aan gehad. Zowel voor mijn werk binnen de SVB als binnen mijn eigen bedrijf.Bij de eerste training kan ik mij goed herinneren hoe je, bij de eerste dag, het programma los liet en inging op wat er in de groep leefde. De tweede dag heb ik ook als zeer positief ervaren. Was een gevoel van een veilige omgeving. Dat heeft met jou te maken, maar ook met de samenstelling van de collega’s van die morgen.
    De tweede training heb ik zeer goed en prettig ervaren. Dit had zeker te maken met de kleine samenstelling. Goede oefeningen, goede feedback en zoals gisteren een zeer goed discussie.
    Ik wilde je deze feedback zeker niet onthouden.
    Met vriendelijke groet en tot ziens. Willem Wallet 
  • En nog een schriftelijke reactie:
    Dag Anique,Het gaat heel goed, zelfs met het feedback geven. Het klinkt mogelijk wel raar uit de mond van iemand die bijna 52 is, maar…. Gewoon heel veel oefenen. Ik hoop dat alles met jou ook prima gaat.Met vriendelijke groet, Hillary Rozenblad

 

OR met emotie

SituatieIn Noord Holland staat een aantal penitentiaire inrichtingen. Huizen van bewaring, open inrichten etc. Die worden beheerd door de dienst PI Noord Holland Noord. En daarbij is het in het dagelijks werk verstandig om niet teveel emotie in te zetten. De dienst PI NHN heeft ook een OR. En die heeft al veel trainingen gehad. Erg veel. En wat ze daarbij vooral geleerd hebben, is om niet teveel emotie te laten zien. Tijdens onderhandelingen met bestuur en gesprekken met de eigen achterban. Klinkt misschien niet onlogisch. Maar toch hadden een aantal OR-leden de gedachte dat het misschien juist wel beter wordt als we die emotie juist wel gebruiken. Om de ratio te versterken.

De vragen waren: Hoe zorg je dat je over de inhoud blijft praten als er emoties in het spel zijn. Of kun je misschien beter eerst die emoties benoemen? En hoe blijf je daarbij dan voldoende zakelijk en professioneel? Waarom doe je soms niet wat je hebt geleerd en wat je samen hebt voorgenomen? Dat als het spannend wordt je toch weer precies gaat doen wat je eigenlijk niet wilde. Hoe krijg je daar meer grip op?"

Traject: In een aantal dagdelen begeleidde Anique het team. De kunst was vooral: oefenen en voelen. Simple but not easy. Benoemen Wat Is. Bewust worden van de wetten van vertrouwen. Kaken Op Elkaar (KOE). Een mooi compliment tijdens de training was de opmerking dat dit de eerste training was waarbij iedereen echt actief meedeed.

En toen we een week later belden, hoorden we wat we het allerliefst horen: "Opvallend is hoeveel is blijven hangen van de training en hoeveel meer bewust we zijn van wat we doen."

Reactie van de deelnemer: De training buiten de gebaande paden heeft de leden van onze ondernemingsraad geraakt. Het raken van de kern per individu heeft gemaakt dat de training effectiever was dan wij van tevoren hadden kunnen denken." Linda Lugtenberg, PI Noord Holland Noord

En nog een paar verzamelde reactes:

  • 'Nog veel van te leren, zelfs voor communicatieprofessionals'. Monique Ligtvoet, Brand Director bij Prénatal over een feedbacktraject binnen Prénatal.
  • 'Dreamfactory is lekker concreet, zorgt dat er echt iets gebeurt. Ze maken bezieling tastbaar'. Manager UWV over het effect van een teamcoachtraject voor een servicedesk die geleerd heeft meer proactief te zijn.
  • 'Lekker praktisch, en zeer toepasbaar resultaat'. Shira Bijlsma, HR consultant bij Gemeente Hilversum over een traject met als doel om het onderling vertrouwen van de leidinggevenden in elkaar verder te versterken.