Nuchter en prakisch boek over collega's vinden.

 

bestellen

Doen...

... de kracht van oefenen

Naast de vraag Wat je kunt doen, is een andere vraag: Hoe doe je dat dan? Daar gaan we de komende hoofdstukken op in. Per onderwerp stellen we een aanpak voor, en laten we voorbeeldzinnen zien. En graag willen we eerst een lans breken voor oefenen.

Iedereen weet dat leren autorijden, gitaar spelen of zwemmen niet lukt zonder oefenen. Je leert het niet uit een boek alleen, maar vooral door doen. Zodra het over communicatie gaat, vinden veel mensen dat oefenen ineens veel minder nodig. Dat moet je maar leren door erover te lezen, of af te kijken bij een ervaren collega.

Daar denken wij anders over. Leren doe je vooral door te oefenen en door gesprekken goed voor te bereiden. Door te proberen wat voor jou werkt en wat niet werkt. Uit te proberen welke woorden en zinnen bij je passen en wat het effect ervan is.

 

Tips voor leren in de praktijk

Bij het managen van meerwerk-gedoe, zijn drie momenten van belang:

  • Oefen liever één onderwerp grondig en vaak, dan tien onderwerpen één keer. En bedenk van tevoren wanneer je wilt oefenen, dan is de kans dat je het doet een stuk groter. 
  • Vraag aan je collega’s of klanten feedback. Dat helpt je om verder te verbeteren.
  • Pas alles wat je leert toe in je eigen stijl. Ga vooral niet iets doen waar je niet in gelooft. En tegelijk: probeer het eerst, voordat je beslist dat het niks voor jou is.
  • Weet wat je wilt leren. Stel leerdoelen, en niet te veel tegelijk. Je gaat de eerste rijles ook niet leren schakelen, terwijl je op de snelweg rijdt.
  • Blijf oefenen. (Onderdelen van) gesprekken van tevoren voorbereiden en oefenen helpt enorm. Wij doen het nog steeds, vrijwel iedere dag. Met een collega, of desnoods alleen. Bedenk na elke oefening in praktijk hoe het ging. Wat heb je geleerd?
  • Oefen. Hé, dat stond hierboven toch ook al? Ja, dat klopt. We kunnen het niet genoeg zeggen: oefenen helpt.

Wij leren elke keer weer meer over het verwerven van opdrachten, het omgaan met schroom en het zorgen voor onze klanten en (daarmee) voor onszelf. En het meeste leren we van fouten maken.

Dit artikel is geschreven door Jan Willem van den Brink en Maarten van Os. Het is een hoofdstuk uit de bijgewerkte versie van ons boek "Opdrachtgever Gezocht". Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs. Meer weten over het onderwerp of hoe we jouw organisatie hiermee kunnen helpen? Mail of bel met 0348-741 670