netwerken zonder ...
... met visitekaartjes te strooien
Als alle inhoudelijke professionals in je organisatie structureel contact zouden onderhouden met hun vijf favoriete opdrachtgevers of ambassadeurs van de laatste jaren. Gewoon, even bellen of gezicht laten zien, nazorgen, interesse tonen en bijpraten. Hoeveel opdrachten zou dat opleveren...
Helaas zijn er vijf valkuilen...
Liever warm dan koud
Te druk? Een rekenvoorbeeld
Toch gaat het niet vanzelf - vijf valkuilen
-
Ik (de manager) hoef ze dat toch niet uit te leggen? Het zijn toch professionals? En in hun functieomschrijving staat ook al iets over netwerken, toch?
Helaas, je moet ze wel helpen. Ja, het zijn professionals in hun vakgebied, niet in netwerken. Dus help je mensen. Maak het simpel. Oefen hoe ze de voicemail in zouden spreken, want als dat lukt, lukt het gesprek ook als er opgenomen wordt. -
Ik (de professional) denk niet dat ze op me zitten te wachten
Stel dat die oud opdrachtgever jou zou bellen, zou je dat leuk vinden? De meeste professionals wel. Dus zou het dan omgekeerd ook niet zo kunnen zijn? -
Ik (de professional) voel dan dat ik kom leuren om een opdracht, en dat voelt niet fijn dus ik doe het liever niet.
Het doel is niet verkopen. Je komt zaaien, niet oogsten. Je komt een uurtje gratis nazorg brengen. Of je brengt inspiratie en een uurtje sparren met een inhoudsdeskundige. Je leert de ander wat er speelt in de markt. Je komt luisteren naar waar iemand mee bezig is. Meestel neemt dit gevoel na een paar gesprekken af door ervaring. -
Wij (manager en professional) vinden het idee wel goed, maar het komt er nooit van op een of andere manier...
Dat is op te lossen, maar je vindt het antwoord waarschijnlijk niet leuk. Je moet een lijstje met contactpersonen maken. En actiedatums eraan hangen. En dat lijstje samen regelmatig doornemen en elkaar tips geven. Je, één keer per jaar is ook regelmatig, maar we bedoelen 6x per jaar. Kost maar een paar minuten. Vooral inspireren en ook een beetje geweten toevoegen. En smart maken. -
Wij (manager en professional) vinden het wel een goed idee, maar eh, we hebben nogal wat "achterstallig onderhoud" te plegen in ons netwerk, en dat duwen we maar steeds een paar maanden voor ons uit. Sommige contacten hebben we al jarenlang niets laten horen.
Je bent niet alleen. Spreek met elkaar een middag af. Ga samen in een hok zitten. Maak allemaal je lijstje met achterstallige contacten. Haal diep adem. En ga bellen. Onze ervaring is dat het vrijwel altijd een leuke middag wordt. Raadpleeg ons boek met tips over hoe je het aan kunt pakken.
- naar www.dreamfactory.nl
- naar www.opdrachtgevergezocht.nl - de website bij het boek Opdrachtgever gezocht - acquireren als onderdeel van je werk
- naar www.opdrachtgevertevreden.nl - de website bij het boek Opdrachtgever tevreden - van inhoudelijk expert naar adviserend partner