omslag_OG

 

 

Nuchter en prakisch boek over opdrachten vinden. Hier te bestellen.

 

 

Je opdracht...

... managen.

Wanneer je bezig bent met een opdracht, zijn er veel mogelijkheden om te zorgen dat je het stempel van vertrouwde adviseur verdient. Wat kun je structureel doen om te zorgen dat je de band met de klant verstevigt en zo de kans vergroot dat het een succesvolle opdracht wordt? En dat je opdrachtgever ook weer aan jullie organisatie denkt bij een volgende opdracht? Hier een aantal mogelijke onderwerpen.

En het gaat om bewustworden en kiezen. Als je goede reden hebt om een actie over te slaan, dan is dat uiteraard prima.

Bij de start van je opdracht

  • Achterhaal de Vraag achter de Vraag bij alle belangrijke stakeholders.
  • Stel overlegstructuur vast; Welk soort overleggen, hoe vaak en hoe?
  • Plan naast operationele voortgang ook een aantal keer een meer strategisch overleg over kwaliteit van de samenwerking en klanttevredenheid
  • Bespreek niet alleen de inhoud van de opdracht: bespreek ook hoe jullie willen samenwerken.
  • Spreek niet alleen af hoe je de voortgang periodiek bespreekt, maar ook hoe je met elkaar zult escaleren als het project onverhoopt niet loopt zoals gewenst (en dat gebeurt elk project wel eens, dat is normaal)
  • Bouw je netwerk op als niet nieuw bent. Vraag je opdrachtgever welke mensen je moet leren kennen.

Tijdens je opdracht

  • Zorg voor periodiek contact. Juist ook als het lijkt of er niks te bespreken valt. Mail minder en ga vaker langs.
  • Check regelmatig welke hulpsignalen / koopsignalen je hoort. Ga niet pushen, en hou wel in de gaten of je kunt helpen. Nee is oké, maar geen hulp aanbieden is niet oké.

Eind van de opdracht

  • Houd een evaluatiegesprek.
  • Bij tevreden klant: vraag of hij mee wil denken wie jullie nog meer zouden kunnen helpen.
  • Stel een vervolgafspraak voor over paar maanden. Voor de klant een gratis uurtje nazorg, voor jou goed om te weten hoe het dan is.
  • Bedenk wat jij anders zou doen als jij hier de manager was, en geef dat gratis advies.
  • Vertel binnen je eigen organisatie dat je beschikbaar komt en wat jouw lievelingsvervolgopdracht zou zijn zodat anderen gericht voor je gaan zoeken.
  • Werk zo nodig je LinkedIn en CV bij.

 

Alleen verkeerde verwachtingen leiden tot teleurstellingen

 

Dit artikel is geschreven door Maarten van Os en Jan Willem van den Brink van Dreamfactory. Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs. Meer weten over het onderwerp of hoe we jouw organisatie hiermee kunnen helpen? This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. of bel met Dreamfactory.