Nuchter en prakisch boek over collega's vinden.

 

bestellen

De geschiedenis... ...van Dreamfactory

 

Tussen kerst en nieuwjaarsdag 1998 werd Dreamfactory geboren, in een koud vakantiehuisje in Brabant. En zoals elke organisatie, wordt Dreamfactory gemaakt door haar mensen. Mensen van nu, en mensen van vroeger. Hier staat een aantal highlights uit onze geschiedenis.

 

 

2015

Opdrachtgever Tevreden komt uit

In februari is het zover: we houden ons nieuwe boek voor het eerst vast. Mooi hoor, harde kaft, mooi opgemaakt, nieuwe website erbij, en veel positieve reacties op managementboek.nl en Bol.com

En of het ermee te maken heeft weten we niet, maar tot vorig jaar waren we vooral actief als het ging om professionals meer commercieel betrekken. Sinds dit jaar zijn er ook steeds meer klanten die ons vragen te helpen om meer de rol van vertrouwde adviseur in te nemen bij bestaande klanten. En dat doen we met veel plezier.

(terug naar boven)

2014

De eerste oplage van ons boek Leidingnemen is bijna uitverkocht. In overleg met de uitgever besluiten we tot een grondige revisie. Leidingnemen was namelijk geschreven voor een breed publiek: alle mensen die met een opdrachtgever of leidinggevende omgaan. En onze doelgroep is de hoog opgeleide professional in de zakelijke dienstverlening. En omdat we het boek veel gebruiken in onze trajecten, past dat net niet helemaal. Daarom passen we het boek aan. Nieuwe titel, aantal nieuwe hoofdstukken, grondige revisie, en volgend jaar komt het uit onder de titel Opdrachtgever Tevreden.

Daarnaast zijn we lekker druk aan het werk, en weten steeds meer klanten ons te vinden als ze willen dat hun professionals een commerciële rol innemen. Vanaf dit jaar werken we ook steeds vaker met "more-cure-more-pay" projecten, en hebben we hiervoor een goed werkende formule.

(terug naar boven)

2013

Cornelie komt erbij

We werken met steeds grotere klanten en doen steeds grotere projecten. De planning wordt steeds belangrijker. We kennen Cornelie als illustrator van onze boeken. Al die kroko's heeft zij getekend. Ze is ook een uitstende planner, en ze volgt Els op. We zijn dit jaar weer gegroeid, en zijn er blij mee.

(terug naar boven)

2012

Lancering van ons boek Leidingnemen

Eind september is het dan zo ver: de geboorte van ons boek Leidingnemen, uitgegeven door SDU/Academic service. Ons eerste boek ging over opdrachtgevers vinden, dit nieuwe boek gaat over opdrachtgevers (tevreden) houden. Door vertrouwde adviseur te zijn van je opdrachtgevers.

Met het nieuwe boek hebben we ook onze payoff gelanceerd: we hebben onze passie, ervaring en specialiteit in vijf woorden gevat: Opdrachtgevers vinden en tevreden houden.

(terug naar boven)

2011

Het secretariaat groeit

We groeien, en Margreet kan al het ondersteunende werk niet meer alleen aan. Els komt helpen. Dat betekent de hele week iemand op het secretariaat.

Opdrachtgever Gezocht krijgt evergreen status

Ons boek krijgt van managementboek de evergreen status. Dat betekent dat er meer dan 1.000 verkocht zijn via managementboek alleen. In totaal komt de teller dit jaar voor ons eerste boek op ruim 4.000 stuks.

We mogen dit jaar veel organisaties helpen met het verwerven van opdrachten, en we worden door anderen en onszelf steeds meer gezien als specialist als het gaat om opdrachten verwerven voor inhoudsdeskundigen.

(terug naar boven)

2010

Lancering van ons boek Opdrachtgever gezocht

Eind september is het dan zo ver: de geboorte van ons boek Opdrachtgever gezocht, uitgegeven door SDU/Academic service. Met een prachtig feestje op locatie Hofwijck. We worden geïnterviewd op BNR radio, en dat leidt tot veel publiciteit. We worden steeds vaker en beter gevonden door organisaties waar veel inhoudsdeskundigen werken met onze specialiteit.

(terug naar boven)

2009

10 jaar Dreamfactory & nieuwe huisstijl

Tien jaar geleden hebben Maarten van Os en Marco Raad Dreamfactory opgericht. Wat een mooie periode. Wat is er veel gebeurd in 10 jaar. We zijn begonnen met het waarmaken van dromen in brede zin. Je kon met alles bij ons terecht. En nu richten we ons op het verbeteren van organisaties en helpen ze met opdrachtgevers vinden en leidingnemen. Misschien zitten we nu wel dichter bij het doel, dromen realiseren

df-fabriekEn we hebben een nieuwe huisstijl. Onze oude fabriek is niet meer. Met de nieuwe huisstijl willen we graag ons enthousiasme uitdragen voor mensen, inspiratie, bruisen en opbloeien.

We hebben een nieuwe incompany training: Opdrachtgever Gezocht die we dit jaar twee keer geven. Een heerlijke proeftuin om alle ideeen uit ons boek-in-wording uit te proberen.

 

Margreet 10 jaar in dienst

Hoera, al tien jaar neemt Margreet de telefoon op als jullie bellen, regelt ze lunches en afspraken, doet ze de boekhouding, begeleidt ze mensen naar de dromenzolder, en gaat ze om met de meer of minder last-minute wensen van de rest van Dreamfactory. Als dank voor deze trouwe dienst, en we hebben Margreet met haar Alex een lang weekend naar Berlijn gestuurd.

Wisseling van de wacht

Joost gaat na drie jaar dienstverband voor zichzelf verder. Wij gaan verder met een aantal mensen die we niet in dienst nemen, maar waar we wel graag mee samenwerken. Dit jaar gaan we een verbinding aan met Mauk van der Woude en met Cornlie Meijnen.

Mauk van der Woude kennen we al jaren. We werkten onder andere al samen bij UWV, waar Mauk een team trainde in schriftelijk communiceren met klanten. Bij DNW heeft Mauk als technisch dagvoorzitter geholpen om voldoende eenvoud en overzicht te brengen in een technisch en organisatorisch zeer complex proces. De klanten waren er blij mee, en Mauk en Dreamfactory ook. Een mooie basis voor verdergaande samenwerking.

Cornelie kennen we nog van Pink Elephant. Na een jaar bij Boertien, is ze voor zichzelf begonnen. En ze werkt vanaf dit jaar ook met ons samen.

Inschrijvingen en opleidingsinstituten

Dit jaar zijn we erkend als opleidingsinstituut door de Nederlandse Orde van Advocaten. Het is veel papierwerk, maar uiteindelijk gelukt. Daardoor kunnen advocaten nu beroepspunten krijgen als ze bij ons een opleiding volgen. Helaas zal volgend jaar de Orde besluiten dat leren om een vertrouwde adviseur van je cliënten te worden niet meer puntenwaardig is. Een training mindmappen wel, maar ja, die geven we niet.

Eindelijk daar: de Dreamfactory Nieuwsbrief

Hoera, we hebben een nieuwsbrief! De eerste is verschenen, en we hebben er al veel (gelukkig met name positieve) reacties op mogen ontvangen. Ons doel is om er zowel inspiratie als praktische tips mee aan te bieden. En de hoeveelheid reclame beperkt te houden.

 

Nieuwe commissaris

Han Hendriks, directeur bij Kirkman Company , is toegetreden tot onze Raad van Commissarissen .

(terug naar boven)

 

2008

Onze nieuwjaarsgroet ging dit jaar vergezeld van de klei (waar me met onze voeten instaan) en een vlieger (vanwege het hoofd in de wolken).En er is ook dit jaar weer een prijsvraag aan verbonden.

De inzending van Thomas Schukken (misschien heeft papa ietsiepietsie geholpen?) Ook een mooie creatieve creatie: De Piraat van Thijs Bordewijk.

Omdat de jury niet tot een unaniem oordeel kon komen heeft zij in al haar wijsheid besloten om dit jaar twee 1e prijzen uit te delen. De grote winnaars hebben allebei hun hoofdprijs thuis gestuurd gekregen: een stoere vlieger. Veel plezier ermee (ook voor de papa's).

In maart zijn Maarten en Fiona weer terug van hun 3 maanden lange droomreis naar Nieuw Zeeland en Australië. Maarten schreef over hun belevenissen op www.dreamfactory.nl/droomreis . Omdat hij zelf ook nog regelmatig wil kijken naar de foto's blijft de link er even op staan!

Caspar van Papendrecht verlaat Dreamfactory, om bij Eneco gaan werken.

Marco Raad, één van de oprichters van Dreamfactory, is een nieuw bedrijf begonnen. Na negen jaar Dreamfactory was het tijd om zijn energie op iets nieuws te richten. Marco wil weer pionieren, en het zelf doen. Kijk op de site van Uw Hofnar.

Natuurlijk is het afscheid heftig. En tegelijk prijzen we ons dat we net zo uit elkaar gaan als we begonnen zijn. Met champagne, en de wetenschap dat we voor nu het goede doen. En tjonge, wat blijkt het lastig om uit te leggen dat we elkaar werkelijk nog steeds aardig vinden. Veel mensen verwachten haat en nijd, terwijl dat er werkelijk niet is. Ja, het kost alle partijen wel energie, maar dat lijkt ons logisch. Meer over het afscheid van Marco lees je in Maarten's eerste dromenblog.

Onze commissaris Danny Jolink zal voortaan Uw Hofnar bijstaan, en sluit zijn commissariaat bij Dreamfactory na negen jaar af.

Maarten en Jan Willem zijn nu samen de vennoten van Dreamfactory. Ze brengen de focus nog meer op het effectief maken van organisaties door mensen te begeleiden. Vertrouwen en effect zijn sleutelwoorden. En dat blijkt zowel naar buiten als naar binnen goed te werken.

De Weet-Wat-Je-Wilt-Workshop loopt steeds beter, en wordt ook steeds beter, vinden wij. Maarten en Anique zijn de vaste trainers. Er komen regelmatig aanvragen van mensen die via-via van ons gehoord hebben en zich inschrijven. Wij vinden dat bijzonder, want we doen nauwelijks iets aan marketing voor de WWJW-WS. En we vinden het ook leuk, want het is een prachtige workshop.

Zomer 2008. Fons Groen treedt toe tot het netwerk van Dreamfactory Partners. Zelfstandige professionals die vanuit gedeelde waarden graag met Dreamfactory samenwerken. Terwijl ze daarnaast hun eigen (eenmans-)zaak hebben.

En in dezelfde zomer vinden we een nieuwe commissaris: Han Hendriks, directeur bij Kirkman Company , is toegetreden tot onze Raad van Commissarissen . Daarmee zijn we weer op volle (tweemans) sterkte.

In september 2008 geven Fons Groen en Jan Willem een lezing / workshop over het onderwerp dat ze jaren geleden bij elkaar bracht: leidingnemen. Het gedachtengoed over leidingnemen groeit gestaag.

Ook dit jaar weer veel contact met onze bestaande en zeer gewaardeerde klanten. Bij Getronics geven we bijvoorbeeld de training "de business kant van business consultancy". Een training op het snijvlak van advisering en commercie. Na een ietwat argwanende eerste groep consultants, met een poste kritische houding tegenover verkopers en alles wat daarop lijkt, werd het voor alle betrokken een zeer leuk en leerzaam traject. Bij UWV blijven we aan de slag met onder andere teamcoaching.

En ook weer nieuwe klanten mochten we hartelijk verwelkomen. Bij de VPRO leren we projectleiders om beter om te gaan met deadlines en afspraken in een creatieve omgeving. Bij de gemeente Katwijk mochten we ook projectleiders trainen, terwijl we bij Prénatal in een heel mooi traject aan de slag gaan met een combinatie van teamcoaching en training. Andere namen: Intenz en Kinderopvang Humanitas.

Blunder van 2008: in een offerte dagdelen en dagen door elkaar halen. Ja, dat scheelt een factor twee. Nogmaals bedankt klant, dat je niet heel snel getekend hebt.

 

Over het afscheid van Marco schreef Maarten in april 2008:

Het is de week voor kerst, 2007. Na het Dreamfactory einde jaars diner lopen we met zijn zessen door de Herenstraat in Voorburg. Marco en ik gearmd voorop. We spreken over het afgelopen jaar, wat er gebeurd is bij de laatste twee commissaris bijeenkomsten. Ik zeg tegen Marco dat ik het mooi vind welke ruimte er ontstaan is, zelfs de ruimte voor Marco om eventueel iets anders te gaan doen buiten Dreamfactory. Marco zegt: "Dat is wel zeker". We lopen zwijgend door naar Dreamfactory, we nemen afscheid van elkaar. Marco en ik omhelzen elkaar nog steviger dan anders, we hebben de tranen in onze ogen. Jan Willem en ik lopen nog samen naar boven. We zitten met zijn tweeën op de kamer die van ons drieën is. Verdriet, boosheid, ook veel vragen. En tegelijkertijd konden we toen al benoemen: Dreamfactory gaat door.

De volgende dag spreken we verder. Het is helemaal zoals ik Marco ken. Hij heeft nieuwe ideeën en inspiratie en daar wil hij direct mee aan de gang. Ik weet dat het goed is én ik ga binnen een paar dagen samen met Fiona op onze droomreis, terwijl Jan Willem, Marco en ik nog veel meer te bespreken hebben. Voor nu beslissen we dat Marco verder gaat met zijn ideeën, maar dat we zijn vertrek pas kunnen vertellen / officieel maken als we er alle drie zijn. Dus pas na mijn vakantie.

Op vakantie heb ik er nauwelijks aan gedacht. Mijn hart en hoofd zaten heerlijk vol met Fiona, met de natuur, met het reizen. De dag na Pasen, mijn eerste werkdag na de reis, merk ik wel dat er een steen op mijn maag ligt. Ik voel verdriet omdat Marco weg gaat. Daarnaast heb ik ook wat in te halen, want Jan Willem en Marco hebben niet stil gezeten. Heel mooi vind ik om te horen dat Jan Willem de naam heeft bedacht voor Marco's nieuwe bedrijf. En fijn is dat we het zakelijke stuk snel afhandelen. Het vertellen aan de andere Dreamers vind ik een kluif en roept de nodige emoties op.

Daarna vertel ik het ook aan familie, vrienden, klanten. Ook daar roept het vragen op. Hebben jullie ruzie? Zijn er zakelijke meningsverschillen? Nee. We zijn en blijven fantastische vrienden. En we hadden ook geen zakelijke meningsverschillen. Marco wil graag zelf verder en pionieren. Ja, dat kon ook in Dreamfactory. En nee, dat kon ook niet. Sommige dingen kun je niet rationeel uitleggen. Zoals Marco zo mooi zei op mijn vraag waarom hij weg ging: "Omdat het moet".

De eerste weken is het verdriet duidelijk aanwezig. Als ik 's ochtends kom en zie dat Marco zijn kast leeg is bijvoorbeeld. Nu is daar andere energie voor in de plaats gekomen. Inspiratie, zin om in beweging te zijn, de energie waarmee ik ook teruggekomen ben van vakantie. Het is goed merk ik. Het is goed voor Marco, lekker bezig met het opzetten van zijn zaak. Het is goed voor mij. Mijn vuur komt boven. En ik merk nu al dat het ook goed is voor Dreamfactory.

Ik voel een enorme ruimte. En ik voel ook dankbaarheid. Ik ben dankbaar dat mijn droom om samen met mijn beste vriend een bedrijf te hebben is uitgekomen. Ik ben dankbaar voor de grote bijdrage die Marco heeft gehad aan mijn persoonlijke groei in de afgelopen negen jaar. Ik ben dankbaar voor de grote bijdrage die Marco aan Dreamfactory heeft geleverd. Ik ben dankbaar dat ik mijn passie volg, dat ik prachtig werk doe. Organisaties ontwikkelen door mensen te ontwikkelen. Trainen, teamcoachen, coachen, ondernemen, hard en hoofd verbinden. Ik ben dankbaar dat we het zakelijke en juridische deel vlot kunnen afhandelen. Ik ben dankbaar dat ik naast het zakelijk ook als vriend dicht naar Jan Willem ben gegroeid. Ik ben dankbaar voor het fijne samenwerken met Margreet en Joost. Ik ben dankbaar dat Dreamfactory mooie opdrachten doet, dat de tevreden klantenkring nog steeds groter wordt, dat het financieel goed loopt. Ik ben dankbaar dat mijn droom is uitgekomen. En het leuke is: dan komen er weer nieuwe dromen! (daarover de volgende keer meer).

 

(terug naar boven)

2007

Onze traditionele nieuwjaarsgroet gaat vergezeld van een groeipakket. Met name de superballonnen zorgen bij kinderrijke gezinnen voor effect, maar ook de zonnebloemen, meetlint en Pokon deden het goed.

In mei komt Caspar van Papendrecht vol enthousiasme bij Dreamfactory werken. Het plan is dat Caspar op interim basis als projectmanager aan het werk gaat, en zich geleidelijk ontwikkelt tot trainer / coach. Hier komt de blunder van 2007: Ondanks goeie intenties van iedereen, blijkt dit bedrijfsmodel niet zo goed te werken als we hadden gedacht.

De zonnebloemzaadjes die we bij onze nieuwjaarsgroet stuurden zijn ontkiemd, en hoe!

Naast bestaande klanten als UWV en Getronics komen er dit jaar weer nieuwe namen bij. Zo coachen we verschillende teams bij Rabobank. En bij Ernst & Young verzorgen we een paar korte workshops.

In september komt Joost van Andel als trainer bij Dreamfactory werken.

We worden dit jaar ook erkend als IRO Re-integratiebedrijf. Eén van de deelnemers aan onze Weet-Wat-Je-Wilt workshops zocht een nieuwe baan, en wij konden hem daarmee helpen. Het is niet onze core-business, want we richten ons primair op het effectiever maken van organisaties. Maar we vinden het wel erg leuk om af en toe te doen.

(terug naar boven)

2006

Het jaar in het teken van de fusie. De nieuwjaarsgroet gaat vergezeld van een vouwmodel van de nieuwe samenwerking met vier compagnons. In april is het fusiefeest! Om de samenwerking van Dreamfactory met Anique en Jan Willem te vieren, zetten we een tent op het dakterras van onze benedenburen, en maken we een mooi feest.

Jan van Os verlaat de Raad van Commissarissen, na zeven jaar inspirerende adviezen. Hij wordt opgevolgd door Ed Peelen.

En beroering, want de fusie die we in 2005 inzetten, leverde dus vier vennoten op. Waarvan er ook nog twee getrouwd zijn. Anique en Jan Willem komen erachter dat ze weliswaar samen als trainer voor een groep versterken. Als het gaat om ondernemen, zitten ze echt anders in elkaar. Jan Willem en Anique kiezen voor hun huwelijk boven hun zakelijke samenwerking. Anique verlaat Dreamfactory in augustus als vennoot en gaat vanuit haar eigen zaak PuraVida verder. Ze blijft wel met Dreamfactory samenwerken, en we sturen elkaar nu weer elke maand een paar facturen. Oh ja, en we hebben het wel geprobeerd.

Naast veel leuk werk bij klanten als UWV, Getronics, Evita, ING, Gemeente Delft en Interpay, begeleiden we een aantal studenten van Saxion Hogescholen bij hun afstuderen.

En Maarten en Jan Willem verzorgen in december twee commerciële trainingen als open inschrijving voor Euroforum.

Alle trainers volgen aan het eind van het jaar een stemworkshop van Alex Boon op onze eigen droomzolder. Wow, wat kunnen wij een hoop herrie maken zeg.

(terug naar boven)

2005

Het aantal WWJW sessies neemt toe. We certificeren Karin Keijzer voor het geven van WWJW sessies.

En, mede vanwege het groeiende aantal WWJW klanten, ontwikkelt Marco samen met Ed Peelen de Weet-Wat-Je-Wilt Workshop. Een vergelijkbaar concept, maar dan met een groep deelnemers, in plaats van met één persoon.

In de zomer ontstaan de fusieplannen. We werken zoveel samen met Jan Willem en Anique, dat we elkaar verder willen versterken. Op bezoek in Woerden bij Anique en Jan Willem, gooit Marco twee sleutels van het pand op de tuintafel. Kom er meteen maar helemaal bij.

Na wikken, wegen en beraden, besluiten we in augustus om te fuseren onder de naam Dreamfactory.

(terug naar boven)

2004

We openen het jaar met de Dreamfactory Courant, ter ere van het vijfjarige bestaan van Dreamfactory. En we hebben dit jaar veel activiteiten om dat te vieren. We beginnen met een diner voor alle mensen en partners die bij Dreamfactory betrokken zijn geweest, en dit lustrum mede mogelijk maakten.

In februari houden we een Race Night. Deelnemers sluiten extra laptop's en racesturen aan op ons netwerk, en we hebben zo hard mogelijk gereden. Met een kleine versnapering daarbij.

In april volgt een historische voetbalwedstrijd van Dreamfactory tegen ING. Deze heroïsche strijd wordt nipt beslist in het voordeel van ING (11-1). PROFICIAT aan de heren van de bank (en wij gaan nog eens goed oefenen...)

Verder volgen dat jaar in juni wederom een Bridgetournooi. Deze keer onder leiding van één van onze klanten: bridgeprofessional Danny Molenaar.

Voor het historisch overzicht: De prijswinnaars van de cryptogram wedstrijd uit Dreamfactory Courant waren:
Dhr. C. Hooijman
Mw. E.C.A. Raad-Luijsterburg
Dhr. F. de Smeth (met enige hulp van Jet)
Mw. M. Spek (met enige hulp van Erik)
Mw. E. de Wijs

En de kleurwedstrijd uit dezelfde uitgave werd gewonnen door Mike Maarse, 9 jaar oud

Zakelijk zijn we dit jaar vooral druk bij ING, PinkRoccade en DTO.

(terug naar boven)

2003

Onze, inmiddels traditionele nieuwjaarsgroet gaat vergezeld van twee setjes kaarten. Met droomvragen en daadvragen. We krijgen er veel leuke reacties op.

En nog een artikel uit dit jaar: "Dreamfactory pur sang" - Renate Postma
"Het verhaal van Dreamfactory is niet zomaar een verhaal. Waar ik het ook verder vertel, mensen vinden het bijzonder. En bijna iedereen die er naar luistert zie je in gedachte een sprongetje maken naar een eigen droom, waarna die gedachte vliegensvlug wordt teruggeduwd..."

(terug naar boven)

2002

In 2002 verhuizen we van de Mariannelaan naar het Westeinde. Hoera, eindelijk een verwarmd toilet!

Na een zoektocht, en contacten van Commissaris van Os, kunnen we twee bovenste verdiepingen van pand met nummer zes aan het Westeinde in Voorburg huren. Omdat de ruimte toch verbouwd moet worden, hebben we zelf grote inbreng in hoe we de inrichting willen.

Daar hebben we wel ideeën over. We willen een fysieke splitsing tussen Dream en Factory. Dat betekent dat we beneden een realisatiekamer hebben. Met een tafel en stoelen eromheen, en een whiteboard aan de muur.

Voor de ruimte om te dromen, nodigen we een binnenhuisarchitect uit. Hij geeft ons ideeën om de droomzolder vorm te geven, en inderdaad, het word een bijzondere ruimte, die uitnodigt tot dromen en verbeelden.

In april hebben we ons verhuisfeest. We lenen de verdieping van de buren onder ons, en nodigen 300 relaties uit. En het lijkt wel of ze allemaal gekomen zijn, wat was dat druk. Het hockeyteam verzorgt de drank, en Paul Reijenga zorgt met zijn band voor de muziek. Erg mooi feest.

Verder starten dit jaar Maarten en Marco met de driejarige opleiding professionele begeleiding bij Phoenix. Een opleiding die indruk maakt, en onze manier van werken voorgoed verandert.

En dat jaar in juni nog een artikel in de Elsevier: "Dreamfactory helpt dromen te verwezenlijken"

"Het aller-, aller-, allerliefste zou ik dus ..' En dan na de wilde fantasie op de puntjes volgt meestal het woordje "maar". Nuchtere noorderlingen schuiven de waan liever opzij. Weg met die perverse breinkronkels! Althans, zo was het. Tegenwoordig herrijzen dromenjagers als een feniks uit de as van de jaren zestig. Alleen zijn de mijmeraars nu bewapend met zakelijk inzicht..."

(terug naar boven)


2001

We zijn echt door de start heen. Ons eigen produkt, de Weet-Wat-Je-Wilt sessie begint te lopen. De marketing was nog wel punt van aandacht. Vorig jaar noemden we het nog "morpeo-analyse" maar dat was toch niet helemaal wat we ermee wilden.

De samenwerking tussen Dreamfactory en Jan Willem wordt meer structureel met DTO als grote klant. Samen verzorgen we teamcoaching en bieden we een training aan onder de titel "De Winnende Offerte". Een training die erop gericht is om zo weinig mogelijk offertes te schrijven overigens. Maar toch wilde de opdrachtgever die naam graag in stand houden. Leuke trainingen, die de basis hebben gevormd voor het U-model (structureel achterhalen wat de vraag achter de vraag is, en daar een oplossing bij maken).

september 2001
"Dromen van loyale medewerkers" - Automatisering Gids
"Na een eerste selectie stuurt Questus de kandidaten naar Dreamfactory, waar hun dromen worden onderzocht. Dat is minder zweverig dan het klinkt. Want het gaat om diepliggende wensen van potentiële medewerkers, niet om wat ze de afgelopen nacht hebben gedroomd".

juni 2001
"Oerpinkers en de achterdeur" - Proksi (intern magazine PinkRoccade)
"Marco Raad verliet het bedrijf om dromen waar te maken. Letterlijk. Samen met zijn beste vriend richtte hij Dreamfactory op. Dit Voorburgse bedrijf helpt bij het uitkomen van dromen. Al klinkt dat zweveriger dan het is. Een belangrijk product is de 'weet-wat-je-wil-sessie'. Marco: 'Achterhaal je droom, daarna is de realisatie een kwestie van goed projectmanagement".

Ook dit jaar houden we een dreamfactory-open bridgedrive.

(terug naar boven)

2000

juni 2000
"Dreamfactory maakt dromen waar", Management Team
"Altijd al een eigen bedrijf willen beginnen ? Stop met dagdromen en laat Dreamfactory nagaan of uw droom werkelijkheid kan worden. Twee jeugdvrienden hadden er in hun vrije tijd altijd een handje van alle wereldproblemen op te lossen. Begin 1999 stopten de IT-adviseur en chemisch onderzoeker met dagdromen en richten hun eigen bedrijf op: Dreamfactory."

Tijdens een commissarissen vergadering, draait Jan Willem de agenda om, en begint als een dolle te schrijven. Hij bedenkt te plekke zijn eigen droom. Bij PinkRoccade heeft hij alles gedaan wat hij wil, en managing consultant bij een beursgenoteerde onderneming vind hij minder leuk. Teveel leaseauto formulieren en SAP. Te weinig aandacht voor klanten en medewerkers. Dus begint hij in 2000 voor zichzelf onder de naam "Toplicht Advies", naar zijn studentenhuis in Groningen. Training en Coaching. En vanaf het begin vaak in samenwerking met Dreamfactory.

Niet veel later volgt zijn vrouw. Anique van den Brink was één van de eerste klanten van Dreamfactory. Met hulp van de droomfabrikanten richt zij dit jaar haar eigen zaak op: PuraVida. Spaans voor Puur Leven. Eerst gaat het over astrologie. Maar al snel daarna richt ze zich op communicatie training, en worden horoscoop aanvragen beleefd doch resoluut doorgestuurd naar het netwerk.

Dreamfactory houdt een open Bridgetoernooi in juli

(terug naar boven)

1999

Het jaar begint met een bezoek aan de KvK op 10 januari.

In februari worden de commissarissen geïnstalleerd. Het is geen wettelijke verplichting, maar een Raad van Wijze Mannen, die gevraagd en ongevraagd adviseren:

  • Commissaris Jan van Os
  • Commissaris Danny Jolink
  • Raad van Toezicht: Jan Willem van den Brink

In februari gaat de telefoon. Margreet Tybout belt op. Ze had een droom. Werken voor Dreamfactory. Het klikte, dus Margreet komt in dienst als management assistent.

Het media offensief leidt tot een aantal (vooral regionale) artikelen in het voorjaar:

  • "Dromen niet langer bedrog bij Dreamfactory" - Voorburgsche Courant
    "... Hebben zij zelf nog dromen die verwezenlijkt moeten worden? Raad: "Dit bedrijf is onze grote droom. Wij zijn er erg trots op dat onze droom in ieder geval is uitgekomen."
  • Dreamfactory helpt dromen realiseren" - Voorburgse Krantje
    ".. Dreamfactory" helpt anderen hun dromen te realiseren" legt Maarten uit. "Het maakt niet uit wat voor droom. Want iedereen heeft wel een droom. Als iemand hier binnenloopt, beginnen we met een gratis intakegesprek. Daarbij proberen we te achterhalen of diegene wel echt een droom heeft. We hebben namelijk bewust voor het woord 'droom' gekozen, omdat er ook sprake kan zijn van een wens. Het verschil is dat mensen zich voor het realiseren van een droom veel gemotiveerder inzetten."
  • "Dromen worden werkelijkheid door Dreamfactory" - Haagsch Nieuwsblad
    "Mensen, die 's nachts hebben gedroomd dat ze door een reuze banaan achterna zijn gezeten in een metrotunnel hoeven zich de volgende ochtend niet bij de Dreamfactory te vervoegen. Dagdromen, daar gaat het om in de voormalige bakkerij aan de Voorburgse Prinses Mariannelaan. Toekomstdromen, wensdromen."

Dan begint het grote netwerken. Na het openingsfeest in april volgt In juni het bridgetournooi en in augustus de Dreamfactory BBQ.

En de eerste klanten komen ook, met de fotodroom als hoogtepunt.

(terug naar boven)

1998

Maarten en Marco kennen elkaar van de middelbare school. Vrienden uit dezelfde klas. In hun studietijd, gaan ze een andere kant op. Marco doet economie in Rotterdam en Maarten Scheikunde in Delft. Maar de vriendschap groeit, evenals de vaardigheid om elkaar te stimuleren bij het oplossen van de wereldproblemen in nachtelijke sessies. Als ze beiden aan het werk gaan, Maarten als ondernemer, en Marco als ICT adviseur, blijven ze bezig met de zin van het leven.

Op derde kerstdag 1998 spreken Maarten en Marco elkaar. Allebei hebben ze tijdens de kerst nagedacht over het oprichten van een eigen bedrijf. En tussen kerst en Oudjaar, willen ze samen aan het werk. Een kennis van een vriend weet ergens in Brabant in een gehucht een klein huisje aan een vennetje aan de rand van een bos. Het is er stil, en behalve de twee wereldverbeteraars en twee kratten bier is er niemand te vinden. Geen TV, wel een houtkachel. En het is erg koud.

Behalve wandelingen (om het warm te krijgen) wordt er ook flink hout gehakt (om het warm te krijgen). Er is ook een ruime voorraad Grolsch.

Daar besluiten ze om hun ideeën over het helpen van mensen in de praktijk te brengen. Ze kiezen ervoor om Dreamfactory te starten. Dat roept bij vrienden en bekende allerlei emoties op, variërend van "gaaf" en "jullie zijn gek" en "daar is geen droog brood mee te verdienen" en "wat een gave naam" tot "nu moeten we verhuizen want we kunnen de hypotheek niet meer betalen".

En zodra het oudjaar van 1998 voorbij is, gaan ze naar de Kamer van Koophandel.

(terug naar boven)

Meer weten over onze aanpak?

Kijk in onze klantenlijst, en laat ons weten wie je graag wilt spreken.

(Dan hoor je het ook eens van een ander...)