Ons boek voor
  managers:
  professionals
  commercieel
  in beweging
  krijgen

  kun je hier
  bestellen

 

 

Onze kennis...

... delen we graag

We publiceren maandelijks een artikel of videotip in ons Dreamfactory Journaal. Hier een overzicht.

Videotips op Krokotube

Liever kijken dan lezen? Zie Krokotube.

Klik voor kijken op Krokotube

BNR Podcasts

Interview met werkprofessor Wendy van Ierschot.

Artikelen

Hier een aantal artikelen, verdeeld over:

Over commercie bij professionals

  • Verkopen is niet hetzelfde als koude acquisitie
  • Omgaan met schroom. Wie heeft er nooit last van?
  • Een succesnummer in onze trajecten zijn de Just-Do-It sessies. We gaan uitvoeren in plaats van bedenken wat er zou moeten gebeuren. Het zijn bijeenkomsten waarin we de actielijst korter maken in plaats van langer.
  • Er zijn zeven momenten waarop je als consultant of techneut het verschil kan maken bij klanten. Weet je welke het zijn? En vooral: wat je op zo'n "moment van de waarheid" kan doen? Hier een overzicht van de 7 momenten van de waarheid.
  • Je huidige opdrachtgever weet wat je kunt, en als hij echt tevreden is, is de kans groot dat hij jou aanbeveelt in zijn netwerk. Waarom werkt aanbevelen zo goed? Hoe doe je dat?
  • Het is fijn als je over je eigen ervaring of die van je organisatie kunt vertellen zonder erg op te scheppen. Storytelling, of gewoon verhalen vertellen is daar een mooie manier voor. Als je een koopsignaal hoort, kun je jouw ervaring vertellen over een vergelijkbare situatie. 
  • Hoe pak je het netwerken nou aan als je een wat stiller type bent?
  • Als je een goed koopgesprek hebt gevoerd, dan komt de volgende fase: een offerte op papier zetten.
  • Je professionals begeleiden bij het commerciële deel van het werk. Want de vraag is niet meer of, maar welke bijdrage de professional levert op het commerciële vlak?
  • Wat zijn de drie makkelijkste manieren voor professionals om de kans op een nieuwe opdracht te vergroten?
  • Er zijn signalen waaraan je kunt horen of zien dat iemand wellicht gebaat zou kunnen zijn bij het inzetten van de diensten van jou of je collega's. Dat noem je koopsignalen. Hoe ga je daar mee om?
  • Bah, verkopen. De negatieve emotie bij het woord verkopen en wat je er aan doet.
  • De drie obstakels als je professionals vraagt om commercieel actief te worden.
  • U vraagt wij draaien levert lang niet altijd tevreden klanten op. Weg bij de oplossing, leve het probleem.
  • Op een bepaald moment in je carrière als professionals ga je ook anderen verkopen. Hoe pak je dat aan?
  • Met passie vertellen over je kunde in het Luciferverhaal.
  • Tja, het onderhandeldansje hoort er soms gewoon bij. Zeker bij nieuwe klanten. Wij zijn er geen voorstander van, en de meeste professionals die wij kennen ook niet. De kunst is om daar op een plezierige en egobesparende manier niet aan mee te doen.
  • Leuk, die netwerkgesprekken, Maar hoe kom je van gezellig van koffie naar concreet?
  • Wat is je rol? Ben je uitvoerder, expert of partner?
  • De klant heeft veel gesproken; het is tijd dat jij nu de ideeën uit de hoge hoed gaat toveren. Hoe doe je dat? Trek je je terug en ga je alles rustig overdenken, of maak je samen eerst een oplossing op een A4?

Over gesprekken voeren met klanten en collega's en andere tips over samenwerken

  • Het is bij de uitvoering van een traject niet ongewoon dat er op enig moment meerwerk om de hoek komt kijken. 
  • Mensen staan pas open om ander gedrag te vertonen en te leren, als ze het eens zijn op vier fasen: Feit, Probleem, Veranderbaarheid en Ik-Veranderbaarheid. een vereenvoudiging van de Miskenningsmatrix uit de Transactionele Analyse
  • Als je meer ondernemend wilt worden als organisatie, is dat een project. Met doelen, met activiteiten, met meevallers en tegenslagen. Met momenten om te leren, te evalueren, te vieren en momenten om bij te sturen. Om dat in goede banen te leiden, is een projectmanager nodig. We noemen die persoon: Het Vriendelijk Geweten.
  • Met een collega samen een klantgesprek voeren, heeft voordelen. Want twee horen meer dan één. Maar het kan ook gebeuren dan je elkaar in de weg gaat zitten, en dat is natuurlijk minder feestelijk. Geef daarom extra aandacht aan de voorbereiding samen.
  • I.M.I. Als je met iemand contact wilt leggen, iemand in beweging wilt krijgen, helpt het om je vraag goed te stellen. Niet voorzichtig, wel zorgvuldig. IMI helpt daarbij: Introduceer, Motiveer, Instrueer.
  • Nederland is aan het thuiswerken. Dat gaat behoorlijk goed, maar het is niet altijd makkelijk om echt verbinding met elkaar te maken. Zes tips.
  • Lencioni maakt een koppeling tussen harde resultaten en het zachte vertrouwen. Van vertrouwen naar resultaat
  • Hoe goed je de ander ook probeert mee te nemen in jouw advies, soms blijft er sprake van politiek, weerstand of zelfs een conflict. Wat kun je doen als je je allebei hebt ingegraven en het lijkt of je er niet samen uit gaat komen?
  • Ken je dat, dat je helemaal geen zin hebt om naar een vergadering te gaan? Of dat je tijdens een lange vergadering de grootste moeite hebt om niet openlijk te gapen? Veel mensen hebben een hekel aan vergaderingen. Ze kosten tijd, zijn saai en leveren weinig op. Dat kan ook anders.
  • Vertrouwen is de basis. Als er één aspect is dat de kern vormt van een effectieve relatie tussen professional en opdrachtgever, is het vertrouwen. Wat maakt dat sommige mensen alles ongestraft kunnen zeggen tegen hun opdrachtgever of directeur en andere niet? Lees meer over de vertrouwensformule.
  • Hoe maak je als professional redelijk eenvoudig en snel afspraken over de samenwerking met je opdrachtgever? Het scheelt je veel tijd, mocht er onverhoopt in het project iets misgaan.
  • In je rol van adviserende partner is kennis van het Ouder-Volwassene-Kind-(OVK) model onmisbaar. Hoe werk het? U vraagt, wij draaien? (ja papa, nee papa)
  • Ben jij iemand die vooral aan de ander vertelt wat er moet gebeuren? Of ben jij meer de verleider, die de ander uitnodigt tot bewegen? Trekken versus duwen.
  • Hoe heb je een zinvol gesprek? De kunst van het gesprekken sturen met chunken.
  • Vertrouwen belangrijk? Voorkom de valkuil van prikkeldraadtaal in je gesprekken.
  • De kracht van je mond houden: K.O.E.
  • Iedereen kent het, je neemt je voor om iets te doen, je wilt het ook echt, maar het komt er toch niet van. Zorg dat je je doelen haalt met behulp van de doelenwaterval
  • De spagaat tussen je klant en je baas: de contractdriehoek.
  • Beren op de weg: Benoemen wat is.
  • Je opdracht managen: hoe zorg je dat je vertrouwde adviseur wordt? En dat je opdrachtgever ook weer aan je denkt bij een volgende opdracht?
  • Pick your battles - wanneer geef je het op?
  • Kijk, mensen laten zich niet makkelijk overtuigen. Want ze willen graag zelf inzien of jouw idee wel zo goed is. Dus is het handig om een structuur als Kijk-Want-Dus te gebruiken.
  • Teveel te doen in te weinig tijd?
  • Fijn als je het eens bent. Maar soms is dat niet zo. Tijd om te onderhandelen
  • Een model dat we naast de zeven momenten veel gebruiken, is dat van de zevenstapstrap

Over wat je als manager kunt doen om te zorgen dat je professionals meer ondernemend worden

Over nieuwe collega's vinden

  • Collega's vinden begint bij trots zijn op je organisatie. Want zijn je collega's wel trots op jullie organisatie? Als dat niet zo is, is de kans klein dat ze anderen adviseren om bij jullie te komen werken. En als ze wel trots zijn, helpt het als ze dat wat meer uitten...Vanuit onze praktijk delen we graag een aantal ervaringen.
  • Vanuit de trots kunnen we verder met concreet maken. Welke mensen zouden we eventueel kunnen benaderen om aan boord te komen? En wie moet er dan contact opnemen. Dat blijkt in de praktijk nog niet vanzelf te gaan: lees onze praktische tips

Over leren beter te worden in je vak

 

 

 

Meer weten over onze aanpak?

Kijk in onze klantenlijst, en laat ons weten wie je graag wilt spreken.

(Dan hoor je het ook eens van een ander...)