omslag_OG

 

 

Nuchter en prakisch boek over opdrachten vinden.

 

bestellen

Nieuwe collega's

... vinden via je professionals

De laatste tijd wordt recruitment van goede mensen steeds belangrijker. Een vraag bij veel dienstverleners is nu: hoe komen we aan goede mensen. In dit artikel gaan we in op het vinden van nieuwe mensen via je bestaande mensen. Via-via recruitment.
 
Het is uiteraard buitengewoon plezierig als je medewerkers helpen om via hun informele netwerken aan nieuwe mensen te komen. Als we bij onze relaties doorvragen waarom ze dat graag willen, komen er antwoorden als: 
  • Je hebt te weinig mensen en traditionele recruitment werkt niet goed genoeg;
  • Hoge(re) kwaliteit kandidaten;
  • Werkt snel en goedkoop;
  • Eigen medewerkers worden ook trotser op organisatie;
  • We redden het op dit moment gewoon niet met traditionele recruiters.
Tegelijk horen we managers vaak vertellen:
  • Recruitment via mijn professionals komt niet goed van de grond
  • Ik vertel het zo vaak, maar er gebeurt niets
  • We hebben een flinke bonus ingesteld, en toch beweegt er vrijwel niemand.
Er zijn veel redenen om als manager te zorgen dat je nieuwe mensen binnenkrijgt via je eigen mensen in de vorm van een "Referral Recruitment programma". Het helpt bij de kwantiteit en de kwaliteit van je nieuwe mensen.  Toch kost het je ook wat, en dat is vooral managementtijd en aandacht. Als je wilt dat je professionals hun ogen en oren openhouden, is het niet alleen kwestie van vragen en vertellen: het is vooral meer doen.
 

Referral recruitment programma, wat is dat?

Volgens www.wervingswoorden.nl is referral recruitment: Een manier van werven waarbij potentiële werknemers worden aangedragen door huidige of oud-medewerkers of relaties uit het eigen sociale netwerk. Het gaat om het gebruik maken van het informele netwerk. Ook wel ‘viavia-recruitment’ of ‘medewerkers-werven- medewerkers’ genoemd.
De professionals vragen om mee te kijken naar collega's bestaat al een tijdje. Voor sommige bedrijven (Apple, Accenture) is het een expliciete manier van recruitment waar de organisatie op is ingericht.
Het klassieke referral recruitment programma is gebaseerd op beloning van de aanbrenger, waarbij het advies meestal is om die beloning groot te maken, en de regels voor beloning duidelijk. Ons probleem daarbij is dat we niet geloven in zo'n beloningssysteem voor de Nederlandse hoogopgeleide professional. 
 

Als bonussen niet werken...

Wij horen regelmatig dat bonussen niet het gewenste effect hebben. "Zelfs toen we er naast de financiële bonus ook nog als extra een iPad erbij gaven kregen we geen reacties." De vraag is: wat werkt wel?
 
Ons idee en onze ervaring is dat er een paar stappen zijn die helpen.
 

Driestappenplan

  1. Trots op de organsatie?
    Een enkeling daargelaten gaan mensen pas reclame maken voor hun eigen organisatie als ze er trots op zijn. En de ervaring leert dat veel mensen dat niet meer zo goed onder woorden kunnen brengen. Wij vragen in groepen die we hiermee begeleiden waarom ze hun eigen organsatie mooi vinden. En of ze daar eens wat voorbeelden van willen geven. En dan blijkt (soms tot verrassing van de managers) dat heel veel mensen behoorlijk trots zijn op hun organisatie, als ze maar eenmaal naar voorbeelden gaan zoeken. Overigens is het ook prima om expliciet te maken waar je niet trots op bent / waarom je beter niet hier zou kunnen solliciteren.
  2. Samen een longlist maken
    Vervolgens is de vraag: wie uit jouw netwerk, zou dan een potentiele kandidaat zijn. Ook hier is begeleiding van belang. Als een manager samen met een professional gaat zitten en het netwerk doorneemt, komt je vaak makkelijk tot een longlist. Als je het zonder begeleiding doet, komt het er vaak niet van.
  3. Van longlist naar shortlist, en actie nemen.
    Van de longlist maak je vervolgens een shortlist, want niet iedereen op de longlist zal, in elk geval op dit moment, een goede keus zijn. Bedenk hoe je per naam actie neemt. Wie doet wat? Gaat de professional vragen of de kandidaat wil solliciteren? Of kun je hem beter uitnodigen voor een kennisevent? En dan nog een ding niet vergeten in het verder proces: de terugkoppeling naar de professional...
 
 

 

 

Dit artikel is geschreven door Maarten van Os en Jan Willem van den Brink van Dreamfactory. Het is een voorproefje van het boek Collega gezocht dat eind 2016 verschijnt. Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs. Meer weten over het onderwerp of hoe we jouw organisatie hiermee kunnen helpen? This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. of bel met 070-3879083