Nuchter en prakisch boek over collega's vinden.

 

bestellen

Duwen of ...

... Trekken?

Ben jij iemand die vooral aan de ander vertelt wat er moet gebeuren? Of ben jij meer de verleider, die de ander uitnodigt tot bewegen? En heb je daar zelf een goed beeld van?

Duwen of beter trekken?

Twee communicatie stijlen

In communicatie onderscheiden we twee stijlen:
  • Duwen. Je stelt de ander voor wat er moet gebeuren: ”Je moet het zo doen”
  • Trekken. Je vraagt de ander wat hij voorstelt.akken: “Hoe zou jij het aanpakken?”

Beide stijlen hebben hun sterke en zwakke punten. Als je beide stijlen beheerst en op het goede moment inzet, kom je verder dan wanneer je alleen je (onbewuste) voorkeursstijl gebruikt.

Netwerkafspraak maken?

Het verschil tussen duwen en trekken zie je bijvoorbeeld bij het maken van een (netwerk) afspraak. Dat is een afspraak die zelden op korte termijn in de agenda komt. Als je daarbij de duwstijl gebruikt, klinkt dat bijvoorbeeld als: Kun je over drie weken op dinsdagmiddag? Nee. Dan de week daarna op donderdagochtend?

De trekstijl werkt een stuk eenvoudiger: Wanneer zullen we afspreken? Het voordeel van de trekstijl, is dat netwerkafspraken die de ander voorstelt, vaak net wat minder snel afgezegd worden dan afspraken die jij in de agenda van de ander “duwt”.

Met de trekstijl zet je de ander aan het denken, en aan het werk.

Voor de meeste mensen is de voorkeursstijl duwen. Zeker onder stress of tijdsdruk, geeft de duwstijl een gevoel van “in control zijn”. Meestal is de trekstijl voor een adviseur die zijn opdrachtgever wil bewegen de betere keuze. Het lastige van deze stijl is echter dat je het gevoel hebt dat je het initiatief verliest. In de praktijk is het tegenovergestelde waar. Als iemand zelf een plan bedenkt, is het commitment daarvoor een stuk hoger.

Je zet de ander aan het werk met vragen als:

  • Hoe zullen we dat aanpakken?
  • Wat zullen we doen?
  • Wat heeft je voorkeur?
  • Hoe zullen we verder gaan?
  • Wat stel je voor?
  • Wat is een goede volgende stap?

Ja, maar als die ander dan iets zegt als “Ik wil helemaal niks met je afspreken...“? Tja, dan weet je dat. En de kans is klein dat het met duwen dan wel gelukt was.

In onze trajecten zien we veel vaker dat mensen snel effect zien van meer de trekstijl inzetten. Toch zijn er ook zeker momenten dat de duwstijl zinvol is. 

Wanneer werkt duwen beter?

  • Een snelle beslissing is nodig.
    Op momenten dat er snel iets moet gebeuren. Als een patiënt acute zorg nodig heeft, is het niet handig als de dokter in charge met zijn collega’s gaat overleggen wat die allemaal precies zouden willen. 
  • Je wilt echt maar één kant op.
    Als je zeker weet waar je naar toe wilt, zeg dat dan. Ga geen spelletjes spelen door te vragen wat jou jij willen en vervolgens alles wat niet in jouw straatje past af te keuren.
  • Mensen vragen je om duidelijkheid.
    Wanneer jij de projectleider bent, en de projectmedewerkers zijn onzeker wat te doen, kan het prima helpen om die duidelijkheid te geven.
 

Tips 

  • Check eens bij jezelf: welke stijl gebruik jij het meest? Wanneer is dat effectief en wanneer niet?
  • Neem jezelf een concreet moment voor in de komende week wanneer je de stijl die je meer wilt ontwikkelen concreet gaat toepassen.
  • Onder stress of tijdsdruk, hebben veel mensen de neiging om te gaan duwen. Dat lijkt immers sneller. Helaas win je zelden tijd door duwen als je in de rol van adviseur zit.
  • Ook bij het omgaan met beren op de weg, bij Benoemen wat is, werkt trekken beter dan duwen. Een prachtige vragen waarmee je de ander in beweging kunt krijgen als de situatie vast lijkt te zitten is: Wat zullen nu doen? Of: Hoe zullen we nu verder gaan? Of: Wat stel je voor? 
“Waar niet getrokken wordt, wordt meestal wel gedouwd”
Regel uit “alles draait om de eenvoud” van Het Goede Doel 

 

Dit artikel is geschreven door Maarten van Os en Jan Willem van den Brink van Dreamfactory. Het is een bewerking van hoofdstuk 6.6 uit het boek Opdrachtgever tevreden. Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs. Meer weten over het onderwerp of hoe we jouw organisatie hiermee kunnen helpen? This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. of bel met Dreamfactory.